Storm op komst

Zand is het los te lezen vervolg op de misdaadroman IJs. Hoewel dit nieuwe boek van Koen D’haene echt prima te lezen is zonder IJs gelezen te hebben, zou ik toch aan willen raden IJs niet over te slaan. Het verhaal uit IJs zorgt voor een extra dimensie tijdens het lezen van Zand.
In IJs draait het verhaal rondom het jonge stel Sarah en Mats. Zij reizen af naar Zwitserland om daar in de bergen te gaan wandelen. Maar dat loopt volledig uit de hand….

In Zand maakt de lezer (opnieuw) kennis met de eigenzinnige Mats. Hij is inmiddels flink wat jaartjes ouder, is vrijgezel en lijdt aan geheugenverlies. Door na al die tijd op zoek te gaan naar zijn ex Sarah hoopt hij eindelijk weer wat van zijn herinneringen terug te krijgen. Wanneer hij verneemt dat Sarah voor een korte vakantie vertrokken is naar het eiland Schiermonnikoog, twijfelt hij geen moment en reist hij haar achterna.

Wat volgt, is een spannende vakantiethriller, een gemakkelijk leesbaar verhaal waar ik erg enthousiast over ben. De vijf belangrijkste personages in dit boek hebben allemaal een mysterieus randje gekregen. Lange tijd leest het boek echter vooral als een pakkende vakantieroman. Koen D’haene weet de spanning heel subtiel op te bouwen. Net als Mats krijgt ook de lezer langzaam maar zeker meer inzicht in het verleden van Mats en Sarah en wordt duidelijk wie er te vertrouwen is en wie je maar het best kunt vermijden.

Naast het spannende verhaal beschrijft Koen tussen de regels door Schiermonnikoog op een beeldende en vooral liefdevolle wijze. Weet je nog weinig over dit Waddeneiland, dan zul je na het dichtslaan vast opmerken dat je kennis over dit eiland aardig bijgeschaafd is. Dankzij de verfijnde beschrijvingen kun je op sommige momenten het zand en de wind bijna in je gezicht voelen.

IJs was al een aangename kennismaking met deze Vlaamse auteur, maar na het lezen van Zand ben ik pas echt goed onder de indruk. Zijn aangename schrijfstijl (met een vleugje Vlaams) waarbij de eenvoud overheerst, spreekt mij aan. Hij weet de lezer al snel voor zich te winnen waardoor je als vanzelf door blijft lezen. Van mij mag er nog een derde, aansluitende misdaadroman komen. Ik verwacht dan (met een knipoog naar de elementen) een luchtig vervolg of een vurige afsluiting.

Meer recensies lezen? Neem dan ook eens een kijkje op indeboekenkast.com

Meer recensies van Sandra Hutchison