Mooie geschreven ontdekkingstocht van een jongen

Mooie zinnen, leest prettig. Voor mij gaat het meer over de ontdekkingstocht van een jongen dan over de oorlog. Het antisemitisme komt op, de oorlog nadert. Dat tekent de achtergrond en bepaalt het veranderingsproces van de jongen. Hoe gewone mensen opeens Joden aangeven of het gelaten ondergaan zonder in te grijpen.
Heel leuk om de ‘vriendschap’ met Freud en zijn visie op liefde erbij te betrekken. Helaas heeft Freud maar een jaar van de relatieve vrijheid kunnen genieten, gelukkig heeft hij de echte mensenslachting niet meegemaakt.
Ik heb na het lezen van het boek meteen wat meer gelezen over de visie van Freud, die al deels beschreven is in het boek. De hysterische mens, het libido, denken leidt tot niets. Heel interessant.

Meer recensies van Sanne-lot van Ulzen