Dit debuut belooft veel goed voor de toekomst

Sannereadsalot 09 oktober 2023
De 19-jarige Alec zit een beetje met zichzelf in de knoop. Hij probeert zijn eindexamen te halen, weet niet wat hij daarna moet gaan doen en is nog maagd. Zijn leven wordt echter opgeschud wanneer er een nieuwe jongen, Björn, in de klas komt. Björn trekt zich van niets en niemand iets aan en bepaalt zelf of hij naar de lessen komt of niet. Over zichzelf laat hij maar weinig los. Björn maakt gevoelens los bij Alec die hij tot dan toe altijd heeft weten te verbergen, ook voor zichzelf. De jongen die van de klif sprong en zacht terechtkwam gaat over de zoektocht van Alec naar zichzelf. Voor het eerst durft hij iets onder ogen te komen waar hij nooit aan heeft willen toegeven. Maar wanneer Björn ineens verdwijnt, lijkt alles in duigen te vallen.

Met De jongen die van de klif sprong en zacht terechtkwam heeft Raatgever een nieuwe klassieker neergezet. Het boek past perfect op de leeslijst en is geschikt voor jong en oud. Raatgever heeft in deze young adult de zoektocht van Alec zo mooi omschreven dat je niets liever wil dan vrienden worden met Alec, hem omhelzen, troosten, met hem wil lachen en huilen.

De proloog is heel uitnodigend en moedigt aan om verder te lezen. "Had ik het allemaal niet veel eerder kunnen weten? Lag de waarheid niet voor het grijpen als ik beter had opgelet? Het leek wel of ik mijn hele leven mijn best had gedaan om het allemaal juist níet te zien. Om niet te begrijpen wat eigenlijk best te doorgronden was als ik maar niet zo bangig was geweest". En zo gaat het nog even door. Vier bladzijden lang stel Alec allemaal vragen aan zichzelf waar je als lezer antwoorden op wil hebben.
Het valt ook gelijk op dat het een heel fijn lettertype is waar het verhaal in gedrukt is. Het leest heel erg prettig.

Het boek is eigenlijk (of 'feitelijk' zoals Björn zou zeggen) een aaneenschakeling van gebeurtenissen die door Alec verteld worden. Deze gebeurtenissen, hoe onbenullig soms ook, maken het verhaal van Alec en zijn zoektocht. Het is geen simpel 'en toen, en toen, en toen'. Soms worden er gewoon hele stukken overgeslagen. Het is net alsof Alec alleen de belangrijkste dingen uit zijn lezen eruit heeft gepikt om te vertellen. Het is geschreven vanuit de eerste persoonsvorm, wat het heel intiem maakt.

Doordat je eigenlijk hele stukken overslaat, zit er een heel fijn tempo in en krijg je alleen voorgeschoteld wat werkelijk van belang is. Daarmee houdt Raatgever constant je aandacht vast en zakt het op geen enkel moment in of is het minder interessant. De personages zijn heel sterk neergezet. Alec is de belangrijkste persoon en je leert hem goed kennen. Je ziet hem bijna naast je op de bank tot een bepaald besef komen. Maar ook de bijpersonen zijn heel belangrijk. Zonder Björn had het verhaal van Alec niet bestaan en als lezer ben je bijna dankbaar voor het feit dat Alec hem heeft leren kennen. De Ridder, de geschiedenisdocent, zorgt voor de humoristische noot in het boek. Ik denk dat iedereen zich wel een docent kan herinneren die qua karakter erg op De Ridder lijkt waardoor het verhaal realistisch en herkenbaar wordt.

Het boek leest echt heel fijn weg. Raatgever heeft het talent om vaart in het verhaal te houden en toch alle benodigde informatie te geven. Het is op geen enkel moment saai of moeilijk om doorheen te komen. Raatgever heeft er steeds terugkerende verwijzingen naar sporters ingestopt, wat een leuke toevoeging is, ook omdat het vaak als metafoor wordt gebruikt. Vooral de voorstelling van Roger Federer als balletdanser deed me erg lachen.

Het is eigenlijk ondenkbaar dat dit het debuut van Raatgever is. Hij heeft als journalist natuurlijk wel ervaring met schrijven, maar dit verhaal is zo goed neergezet dat je het gevoel krijgt dat hij dit al decennialang doet. Ik hoop oprecht dat het niet hierbij blijft.

Ik heb zo genoten van dit boek. De schrijfstijl is prettig. De manier waarop het verteld wordt is origineel. Ik ben van Alec gaan houden. Ik kan niet anders dan dit boek 5 sterren geven, maar het is veel meer waard. Het is een beleving.

"Ervaring is niets anders dan een verzameling vergissingen, hè." - Björn

Sannereadsalot

Meer recensies van Sannereadsalot