Er schijnt iets speciaals in haar DNA te zitten...

Sannereadsalot 29 april 2024
Deze recensie is eerder verschenen op www.sannereadsalot.wordpress.com

Volledig verknipt - Dennis Biesma

Lara heeft een stem in haar hoofd. Sinds haar zevende hoort ze Jade niet alleen, ze voelt en ziet haar ook. Dat Lara bijzonder is, heeft ze niet altijd doorgehad. Totdat ze het gevoel krijgt dat ze in de gaten gehouden wordt. Het blijkt niet één persoon te zijn, maar een hele organisatie. Wie zijn die mensen en wat willen ze van haar? Net als ze denkt dat er een paar mensen zijn die ze kan vertrouwen, blijkt de waarheid toch weer anders te zijn.

Het boek gaat dus over Lara en zij heeft een 'gave'. Deze gave is Jade, de stem die ze al van jongs af aan in haar hoofd heeft. In het begin denk je dat ze schizofreen is, maar Lara is gediagnosticeerd met een dissociatieve identiteitsstoornis (DIS). Bij DIS is er sprake van meerdere persoonlijkheidsdelen. Er zullen vast meerdere soorten en gradaties zijn van DIS, maar ik ken het alleen in de vorm van een persoon met meerdere persoonlijkheden waarvan er steeds eentje 'naar voren' komt. Bij Lara zie je dat alleen niet echt terug. Er is alleen sprake van een gebeurtenis waarbij ze wordt aangevallen door iemand en op het moment dat ze weer wakker wordt, is haar aanvaller dood. Wat er dus gebeurd is weet ze niet, maar ze weet wel dat zij hem vermoord heeft.

Er schijnt iets speciaals in haar DNA te zitten waar al heel lang onderzoek naar gedaan wordt door een bepaalde organisatie. Deze organisatie zit nu achter Lara aan. Wat ze precies van haar willen is mij alleen niet helemaal duidelijk geworden. De opbouw naar het plot is heel goed (kom ik later op terug), maar helaas ontbrak voor mij dus het stukje uitleg wat precies het plan van de onderzoekers was met Lara.

De opbouw van het plot is dus heel plot is dus heel goed. In het begin was het een beetje langzaam, maar dat geeft je wel de kans om Lara goed te leren kennen. Er komen gelukkig niet zo heel veel personages in voor wat er ook weer voor zorgt dat elk karakter goed naar voren gebracht kan worden. En aan het einde zit nog een twist die zeker voor een verrassend einde zorgt.

Lara is als persoon wel heel goed neergezet. In 300 pagina's leer je haar heel goed kennen. Ze heeft bijvoorbeeld en moeilijke jeugd gehad, haar beste vriendin heeft zelfmoord gepleegd en ze is drie jaar lang op de vlucht geweest. Dat is veel om over te kunnen schrijven en daar heeft Biesma dan ook goed gebruik van gemaakt. Op het einde maakt Lara ook nog een mooie ontwikkeling door waarbij ze zichzelf accepteert zoals ze is.

Het einde van het boek geeft ook nog de mogelijkheid tot een gevolg. Ik zou die dan graag willen lezen om te weten te komen hoe het Lara nu vergaat, of ze een band heeft kunnen opbouwen met de mensen die ze nu om zich heen heeft en misschien ook nog wel wat extra uitleg over de precieze bedoelingen van de organisatie die achter Lara aan zat. 3,5 sterren.

Sanne

Genre: thriller
ISBN: 9789083263724
Uitgever: Palm Uitgevers
Aantal pagina's: 316
Uitvoering: paperback
Uitgave: mei 2023

Dank aan Palm Uitgevers voor het recensie-exemplaar.

Meer recensies van Sannereadsalot