Ik had er meer van verwacht

Sannereadsalot 30 juni 2022
‘Het laatste uur’ - Eva Burgers

Het laatste uur is het eerste deel in de Alias-serie van Burgers. Alias is een rechercheteam binnen de politie Den Haag. Julia maakt onderdeel uit van dat team. Op het moment houden ze zich bezig met de moord op een studente. Al snel wordt een ontsnapte tbs’er opgepakt, maar Julia twijfelt of hij wel schuldig is. Ondanks dat haar baas het haar verboden heeft, gaat Julia toch zelf op onderzoek uit.

Burgers is zelf rechercheur geweest, dus ik verwachtte veel details en een echt inkijkje bij de recherche in de vorm van een fictief verhaal. Helaas is dat een beetje tegengevallen. Het onderzoek leek vrij oppervlakkig en het ging de rechercheurs wel heel makkelijk af. Ik miste de echte opsporingstechnieken.

Julia is de hoofdpersoon, maar er mist wat diepgang in haar personage. Het enige wat je komt te weten is dat haar vader kort geleden is overleden en dat het net uit is met haar vriend, maar verder niets. Juist omdat ze de hoofdpersoon is, had ik graag gezien dat ze wat meer was uitgewerkt, maar wellicht komt dat in de delen die volgen wel.
Het onderzoek gaat het ene moment heel snel met ontwikkelingen die uit het niets lijken te komen, maar toch zit er volgens de personages geen voortgang in, dat is tegenstrijdig. Zo maken bijvoorbeeld Tom, een collega van Julia, en James, haar baas, opmerkingen over de snelheid waarmee het onderzoek verloopt (het mag van hem veel sneller gaan), terwijl ze nog maar één dag bezig zijn. Hierdoor raak je als lezer ook in de war met de tijd, want zijn ze nu al een week bezig of toch nog maar een dag?

De schrijfstijl van Burgers is niet bijzonder goed of slecht, eerder een beetje saai. Er missen details, gedachten en omgevingsbeschrijvingen. Ik zou het zelfs een beetje kinderlijk kunnen noemen omdat echte spanning ook mist. Het spannendste is eigenlijk de cliffhanger omdat het voor Julia persoonlijk wordt in het volgende boek.

Sommige dingen kloppen niet in het verhaal. Op bladzijde 125 bijvoorbeeld zet Julia haar telefoon uit om haar telefoon vervolgens op bladzijde 126 uit haar zak te halen om even snel iets te googelen. Iets snel opzoeken gaat niet als je telefoon uitstaat. Ook heet Michelle, een bijpersoon, op de ene Brandts van achter en op de volgende Brandt. Dat zijn kleine foutjes die makkelijk voorkomen hadden kunnen worden.

Het plot was heel verrassend. Het was heel erg onverwacht omdat de uiteindelijke dader eigenlijk amper in beeld is geweest. Hij of zij is een paar keer terloops genoemd, maar daar bleef het eigenlijk bij. Bij de uitwerking van het plot heeft Burgers gebruik gemaakt van een proces-verbaal van verhoor om het motief van de dader te vertellen, dat is heel leuk bedacht en het heeft goed uitgepakt.

Van Burgers heb ik al eerder Undercover gelezen, een spannende young adult novelle. Die beviel me heel goed, dus ik had hoge verwachtingen van Het laatste uur. Helaas viel het dus tegen. Wel ben ik benieuwd naar het volgende deel omdat ik hoop dat er wat meer duidelijk wordt over Julia zelf.
Het laatste uur krijgt van mij twee sterren.

Sanne
Perfecte Buren

Genre: thriller
Uitgever: Pepper Books
ISBN: 9789020608878
Aantal pagina’s: 181
Uitvoering: paperback
Uitgave: september 2021

Met dank aan Pepper Books voor het beschikbaar stellen van dit recensie-exemplaar.

Meer recensies van Sannereadsalot