Jong fantasy talent

Sarahleest 07 januari 2023
De Gifgave is een bedwelmend young adult verhaal met een diepere laag.

Ik kan toch niet anders dan ook even de opvallende cover te noemen. Door dit prachtige kunstwerk ziet het boek, zoals vaak bij Hamley Books, er extra speciaal uit.

Zaya komt door een kleine wonde in een nachtmerrie terecht. Omdat ze verstopt wie ze echt is wordt ze gestraft. Beenderbezweerders mogen immers hun magie niet meer gebruiken.

In Aurea is tovenarij vooral duister. Enkel de meedogenloze gifgenoten mogen deze met behulp van hun slangen toepassen.

Zaya wordt door haar onwetendheid uiteindelijk opgespoord en gewetenloos getraind tot een van hen. Het lieve meisje verandert voor altijd en komt voor onmogelijke keuzes te staan.

Naast Zaya is er ook het verhaal van Asper. Zijn pad is ook erg hobbelig en zijn missie kan de toekomst van beenderbezweerders en gifgenoten voor altijd beïnvloeden.

Wat heeft Rani de Vadder weer een beeldend en gevoelig verhaal geschreven.

"De wereld van de gifgenoten en de geheime beenderbezweerders zie ik voor me, de verstopte emoties voel ik en de angst en worsteling van de hoofdpersonages zijn prachtig beschreven."

Zoals Rani De Vadder zelf al aangaf gaat dit verhaal over transformatie. De slang is het symbool dat Rani gebruikt om dit duidelijk te maken. Zoals een slang steeds opnieuw vervelt en zichzelf steeds vernieuwd zo gaat het ook bij Asper en Zaya.

Ik ben doodsbang voor slangen en toch vind ik deze uit het verhaal minder eng en sommige ook lief. De fantastische Hydra wil immers iedereen als bondgenoot. Vogel is nog zo een geweldig nevenpersonage waar ik vrolijk van werd. Naast de karakters wijzigt ook de perceptie over licht en duister en worden geheimen onthuld…

Maskers die afgedaan worden geven mysteries prijs, de kleur bloed is van levensbelang en twists zorgen voor spanning.

Asper, de bijzondere jongeman veroverde mijn hart. Welke keuzes zullen deze jongeren maken en hoe zal hun leven verder gaan? Blijft Zaya de stoere of heeft zij ook een kwetsbare kant?

‘De Gifgave’ heeft me een wereld laten zien van bloed en beenderen waar niets is zoals het lijkt. Tijdens het lezen bleef ik me afvragen waarin nu echt het duistere schuilt? Het verhaal gaat over keuzes die krachtige personen moeten maken. Eigenlijk is dit een voortdurende machtsstrijd waarbij het me snel duidelijk wordt dat er, als alles bij het oude blijft enkel maar verliezers zijn in een magische wereld van goed en kwaad.

Je ziet dat ik volledig meegesleept was in deze originele young adult. Ik ben dus oprecht blij dat ik nog meer mag verdwalen in deze wereld want yes er komen nog nieuwe boeken aan.

‘De Gifgave’ is een young adult vol verrassingen en metamorfoses. Universele thema's als haat, liefde en macht zijn origineel verpakt in een zinderend verhaal vol magie.

Na deze veelbelovende introductie kan ik niet wachten welke onverwachte avonturen er nog op me gaan afkomen in de Gifgenoten- serie.

Meer recensies van Sarahleest