Top thriller!

Severine 08 oktober 2019
De mens staat voor de grootste ontdekking in zijn geschiedenis

De Britse CIA agente Suzanne Boyle ontdekt in Syrië een massagraf waar honderden mensen koelbloedig zijn omgebracht. Wat begon als een gewone opdracht, munt al snel uit een levensgevaarlijke missie, waarbij het leven van de mensheid op het spel staat. Samen met oude en nieuwe vrienden, waaronder Gideon Joubert, reizen ze de wereld rond. Al snel beseft Suzanne dat dit alles haar hoofd en bevoegdheden te boven gaan. Lukt het haar en haar team om de wereld te redden?

DERDE BOEK
“Schaduwstrijder” is de derde actiethriller van Pjotr Vreeswijk. Net als in de vorige twee boeken, Masterplan en Dwaalspoor, komen er ook in dit nieuwste boek een aantal reeds gekende personages terug. Zoals Suzanne, Safi en Joubert.

De plot van “Schaduwstrijder” is origineel en zit uitstekend in elkaar. In een vlot tempo bouwt de verhaallijn zijn op, en word je als lezer meegesleurd in de gewaagde speurtocht van Suzanne. Meerdere plottwisten volgen elkaar op, zodat je van de ene verrassing in de andere valt. Je zit letterlijk op het puntje van je stoel, want je wilt geen detail missen van dit verhaal.

PLOTWENDINGEN
Aan spanning dus geen enkel gebrek. Je gaat van de ene actiescène naar de andere, en dit zonder versies van tempo of verzwakken van de verhaallijn. Tussen deze verschillende actiescènes in is er af en toe een momentje rust, en even tijd om het strijdveld te overzien. De personages komen er niet ongeschonden uit. En telkens als je denkt dat de situatie niet spannender kan of volledig uitzichtloos is voor de personages, volgt er toch weer een nieuwe wending om het verhaal verder te laten gaan. De kracht van goede plotwendingen.

Om de plot nog wat extra kracht bij te zetten, maakt Pjotr Vreeswijk gebruik van een niet-chronologische verhaallijn. Er zijn af en toe flashbacks iets wat vroeger plaatsvond, waardoor je zo extra informatie oppikt. En je gaat tegelijk samen met de personages mee op avontuur, om zo beetje bij beetje het gehele plaatje voor ogen te zien.

INHOUD
Pjotr Vreeswijk heeft een erg vlotte en aangename schrijfstijl. Hij schrijft ook erg beeldend, het is alsof je alles voor je ogen ziet gebeuren. Keiharde actie gecombineerd met een gedetailleerde verhaallijn: een combinatie die niet altijd succesvol is. “Schaduwstrijder” is echter een perfect voorbeeld van een actiethriller die meer is dan wat gevechten en de lezer onderhouden. Het verhaal heeft ook inhoud, en dat onderscheidt een top thriller met een gewoon goede thriller.

Het is leuk om reeds gekende personages terug te zien in boeken. Suzanne is een van de hoofdpersonages, maar er zijn nog meerdere interessante personages te zien. Je ziet sommige ook evolueren met vroeger, waardoor hun onderlinge verhoudingen veranderen. Elk personage heeft daarnaast zijn eigen karakter en doel in het verhaal. De onderlinge interactie en dialogen zijn dan ook uitstekend uitgewerkt, wat helpt om voeling te krijgen met de verschillende karakters. Er is ruimte voor emotie, en ook een vleugje romantiek duikt af en toe op.

SCHOT IN DE ROOS
“Schaduwstrijder” is wederom een schot in de roos. Ik zat van in het begin aan mijn stoel gekluisterd, en was volledig in het verhaal verdiept. Het mysterieuze thema, iets wat boven de mensheid gaat, vond ik heel interessant en heel goed verwerkt. Het einde is gesloten en open tegelijk, en maakte dat ik nog een tijdje zat na te denken. Ik heb er dus enorm van genoten, en daarom geef ik Pjotr Vreeswijk een meer dan verdiende 4,5 sterren!

Waardering: 4,5/5

Meer recensies van Severine