Herrie in huis

Shiva 01 juli 2023
Cornwall 1947.
Het Pendizack Manor Hotel ligt aan de kust in het noorden van Cornwall aan de voet van een klif en Is eigendom van het echtpaar Barbara en Fred Siddal. Barbara geeft leiding aan het personeel en Fred, een einzelgänger die in een schoenenhok verblijft, bemoeit zich nergens mee. Hun 3 volwassen zonen helpen in het hotel.

Het verhaal start een week voor de ramp.

Beetje bij beetje leren we de 20 gasten van het hotel kennen. Er zijn echtparen in een ongelukkig huwelijk, al dan niet met kinderen. Een alleenstaande moeder met haar kroost, een hork van een vader met zijn volwassen dochter.

Al deze uiteenlopende karakters worden uitgebreid beschreven en iedereen kijkt niet verder dan de neus lang is want men lijdt aan hokjesgeest.

Het personeel, wat door de rijke gasten als minderwaardig wordt behandeld, leren we ook goed kennen.

Door deze uiteenlopende mix van karakters die op elkaars lip zitten in een klein hotel ontstaan er niet alleen onderlinge conflicten maar ook hilarische toestanden en bondjes. De kinderen doen daar vrolijk in mee en betrekken de volwassenen in hun plannen.
Er wordt wat af geroddeld en ruzie gemaakt door gasten en personeel. Ook de romantiek ontbreekt niet.

Alles draait om de 7 hoofdzonden en de tegenhangers. 1. Hoogmoed/nederigheid. 2. Hebzucht/gulheid. 3. Afgunst/naastenliefde. 4.Woede/zachtmoedigheid. 5.Onkuisheid/kuisheid. 6.Gulzigheid/matigheid. 7.Traagheid/ijver.
Intussen dreigt er een naderende natuurramp.

Een prachtig verhaal met soms van die typische droge Britse humor wat mij bij vlagen deed denken aan Fawlty Towers, Upstairs, Downstairs en Downton Abbey.

Het is zeer beeldend geschreven, je ziet alles voor je.

Vanwege de enorme hoeveelheid personages kostte het wat moeite om in het verhaal te komen.
Een lijst met personages en hun onderlinge relaties zou handig zijn.

Margaret Kennedy heeft meerdere boeken geschreven, wat zou het mooi zijn als die ook worden vertaald
Mijn dank gaat uit naar Atlascontact.nl van wie ik dit boek ontving om te recenseren.

Meer recensies van Shiva