Op zoek naar een identiteit

SimoneV 05 april 2021
Deze auteur van gemengde afkomst (Ghanees-Armeens) vergelijkt haar leven met de verschillende stadia van een vulkaanuitbarsting. Voor de verschillende onderdelen van haar boek gebruikt ze ook de gangbare terminologie van de vulkaanwetenschap. Het is waar: haar leven is een opeenvolging van momenten die haar hele bestaan overhoophalen en later nog blijven beïnvloeden. De schrijfster zegt: “Mijn hartslag is een aardbeving. Ik ben een aardbeving.” En “Mijn eigen en mijn seismische schokken kunnen in mij niet van elkaar gescheiden worden.”
Ze worstelt met haar verleden als dochter van twee mensen uit heel verschillende culturen, als kind dat moet opgroeien zonder moeder. Ze verliest bovendien heel jong haar vader. Ze heeft het heel moeilijk om haar eigen plaats te vinden, om vriendschappen uit te bouwen, om genegenheid te geven en te krijgen. Het feit dat ze een beetje overal ter wereld gewoond heeft, maar zich nergens ter wereld helemaal thuis voelt, speelt natuurlijk ook een rol in haar gevoel van onmacht om zich helemaal goed te voelen op een bepaalde plaats. Ze heeft problemen om zich emotioneel te binden.
De rode draad van het boek is dat ingrijpende gebeurtenissen die je als kind meemaakt, een rol zullen blijven spelen in de rest van je leven. Je moet die ballast met je blijven meeslepen, zeker als bijkomende negatieve voorvallen, situaties en ontmoetingen je niet de kans lijken te geven je leven op de rails te krijgen. Dergelijke trauma’s kan je nooit uit je leven wissen.
Het verhaal is niet rechtlijnig geschreven, maar wel opgebouwd uit fragmenten van verschillende periodes in haar leven. De ene herinnering volgt de andere op. Dat geeft het boek een zekere vorm van Schwung, je gaat als lezer telkens meer willen weten. Het is moeilijk het boek neer te leggen.
Als je denkt dat dit boek een triest verhaal vertelt, dan vergis je je: ook al heeft de schrijfster een hoop negatieve dingen meegemaakt in haar leven, ze verstaat de kunst om een vrolijke en optimistische toon te hanteren. En door het inzicht in zichzelf en haar mentale problemen, toont ze dat ze sterker uit haar worsteling met haar identiteit gekomen is.
Dit debuut is zeker indrukwekkend en verdient het om gelezen te worden door een ruim publiek.