Een echt vlog-avontuur !

Sonja Hubregtse 01 september 2020
Na Stuntvlogger Sam en de wolf van Weverseind is Stuntvlogger Sam terug met een nieuw avontuur! Dit keer een spannend verhaal over Sam die samen met zijn klasgenoten op brugklaskamp gaat in de Belgische Ardennen.

Stuntvlogger Sam is al aardig beroemd om zijn vlogs. Hij heeft de smaak goed te pakken. Hij is daarom ook erg blij dat hij zijn videocamera mee mag nemen als hij met zijn klas op brugklaskamp gaat in de Ardennen. Al snel wordt hij door Danny Durfal (zijn vlog-vijand) uitgedaagd voor een stunt-battle midden in de nacht in het attractiepark Historyland. Ze moeten goed oppassen, want de camera’s hangen overal en de bewakers houden dit goed in de gaten…of valt dat laatste wel mee?!

Wanneer er zich bij stunt één al een probleem voordoet, is dat voor Sam geen reden om te stoppen met de battle. Gelukkig heeft hij Nathalie die hem helpt en een oogje in het zeil houdt. Als ze dan bij de vloek van Atlantis arriveren, waar reuzenhaai Sinbad en Killer Henkie (een mensenetende octopus) verblijven, is het maar goed dat Sam enkele dagen voor het kamp wat nieuws-items gehoord heeft over de attractie. Zal het voor iedereen goed aflopen?

De schrijver heeft het boek dusdanig gedetailleerd geschreven dat je je ook echt in het attractiepark Historyland waant. Mede door de mooie (zwart/wit) illustraties. Je ziet het grote aquarium met alle vissen voor je. Ook de spannende stukken in het verhaal zorgen ervoor dat je door wilt lezen (zeker wanneer ze in de vloek van Atlantis zijn). De schrijver neemt je mee de onderwaterwereld in. Gelukkig is het geen bloederig boek (je zou dat kunnen denken vanwege de mensenetende octopus en de reuzenhaai); het moet natuurlijk wel een leuk kinderboek blijven. Door de duidelijke omschrijving van de karakters krijg je als lezer bijna een hekel aan Danny en leef je enorm mee met Sam als hij het weer zwaar te verduren heeft.

Ik vind zelf dat er nóg meer avontuur in voorkomt dan in het eerste deel. Het is enorm spannend en leest door de kortere zinnen prima. Naast spanning is er genoeg humor in het boek te vinden. Doordat het veel om vloggen gaat, heeft de schrijver goed ingespeeld op de belevingswereld van kinderen. Soms is het verhaal enigszins voorspelbaar, maar als jonge lezer zal dat geen probleem zijn. De illustraties zijn, net als in deel één, weer origineel getekend. Je ziet door de uitdrukkingen duidelijk welke personen of dieren er vriendelijk zijn of juist niet. Ik vind vooral de overzichtskaarten binnen in de kaft geweldig ! Je ziet hierdoor precies hoe het attractiepark is opgebouwd en waar de avonturen van Sam zich afspelen. Het zorgt voor een beeldend geheel voor het verhaal in het boek. Enkele situaties zijn misschien wat té toevallig, bijvoorbeeld dat er bij toeval een deur openstaat waardoor Sam naar binnen kan. Maar ach…het is immers ook een oud en verweerd pretpark.

Meer recensies van Sonja Hubregtse