Ik was verwend door het Achtste Leven en begon vol verwachting aan de Kat en de Generaal. Gevaarlijk natuurlijk want je kunt eigenlijk alleen maar teleurgesteld worden. Het tegendeel is waar.
Nino Haratischwili bewijst opnieuw een briljante verhaalvertelster te zijn met dit boek dat nu rond een gebeurtenis in 1995 in Tjetsjenie heeft plaatsgevonden en de verrekening daarvan. Ze neemt je en passant mee in de perestroyka gekte en de periode daarna, de korruptie en machtswellust, de rechteloosheid en de liefde. Het is een samenhang van verschillende verhaallijnen die langzamerhand bij elkaar komen en de snelheid van het verhaal houdt daar gelijke tred mee. Naarmate het biek vordert grijpt het je meer en meer tot op het punt dat ik het in ieder geval niet meer weg kon leggen. Stukje bij beetje ontrafeld zich het geheim en de afrekening.
Je moet het boek lezen om te ervaren hoe goed het in elkaar zit en hoe mooi het taalgebruik is. Ik geef niets weg van de inhoud want die mowt je zelf ontdekken en het zou van weinig respect getuigen tegenover de brille van deze schrijfster die opnieuw een top prestatie heeft geleverd,

Reacties op: Weer smullen

De kat en de generaal - Nino Haratischwili