Stoer, sportief kinderboek: De klimmende wielrenner

SuperjuffieJK 30 augustus 2020
Stoer, sportief kinderboek
Modern geschreven, met de taal van de jongeren nu. Op sommige bladzijden kunnen we het app-contact van de kinderen lezen. De woorden die worden gebruikt in het boek zijn wel echter vooral voor de bovenbouw, kinderen vanaf een jaar of 9 a 10. Deze woorden geven de moeilijkheidsgraad aan. Deze woorden passen bij de specifieke sport en bij de Italiaanse achtergrond van Fabio.
Fabio is een stoere jongen, met drie vriendinnen (Marit, Esmée en Carlijn). In het begin van het boek maken ze gelijk al iets spannends mee. Daarna lezen we veel over het wielrennen en het klimmen met de fiets. Ook deze passages worden goed afgewisseld met de interactie tussen andere kinderen. Jaloezie, samenwerken en verliefdheid komen allemaal aan bod. Het boek schuwt spannende onderwerpen (hartaanval, eetprobleem) niet, maar maakt het ook niet tè zwaar voor de doelgroep. Precies goed. De woordgrapjes en moppen maken het boek luchtig op het juiste moment.

Een goed geschreven, modern boek voor stoere en sportieve jongens en meiden vanaf een jaar of 10 oud.
Spannend, grappig en leerzaam boek. Mooi vormgegeven en durft spannende thema’s te behandelen.

Meer recensies van SuperjuffieJK