Hooggevoelig, wat nu?

SuperjuffieJK 15 februari 2021
De eerste aanraking met de term hooggevoelig roept bepaalde gevoeligheden in je op. Zo ook bij de auteur. Dit waren dingen die ze niet bij zich zelf herkende, terwijl iemand anders wel vroeg of dit op haar van toepassing was. Verlegen meisjes die huilen bij iedere film zijn niet standaard voor hooggevoelig. Mirjam zocht uit wat er wel bij past en legt ook heel duidelijk met voorbeelden en feiten uit hoe dat er neurologisch aan toe gaat.
Het is niet een dik boek, maar bevat heel veel feiten over hoe alles in je eigen brein en lichaam werkt. Het is een soort handboek, met verschillende opdrachten erin waarmee je voor jezelf kunt uitzoeken op welke manieren de hooggevoeligheid voor jou stalte krijgt en ook welke waarden er bij komen kijken.
Hoogevoeligheid is juist een kracht. Niet iedereen heeft het vermogen om alles zo diep te ervaren. Nu is het nog zaak dat je leert door zelfkennis, zelfzorg en zelfcompassie te genieten van de diepte waarmee je alles ervaart en te zorgen dat het niet als een valkuil dient.
Door de valkuilen te leren kennen, hoef je er niet meer eerst zelf in te vallen en kun je in je kracht blijven staan.

Het plezierige van dit boek is voor mij dat het niet heel zweverig is. Ik heb al veel boeken over dit onderwerp gelezen, maar veel boeken hebben dan ook een uitgebreid moment voor spiritualiteit. Dat is in dit boek niet zo. Dat is voor mij erg prettig.

Dit is een boek wat ik zeker niet voor het laatst heb gelezen. Dit handboek zal ik meerdere keren gaan lezen en ondertussen diep over alles nadenken en ontdekken welke waarheden er voor mij inzitten.

Het is toegankelijk geschreven, met ook een eerlijk en eigen verhaal van de auteur erin. Hierdoor komt het erg authentiek over.
Het is doordrenkt met feiten. Dat vind ik mooi aan een boek over gevoelens en ervaringen.

Pluspunten: toegankelijk, praktisch toepasbaar, inspirerend, authentiek, niet te zweverig
Minpunt: lettertype is wat aan de kleine kant.

Meer recensies van SuperjuffieJK