Wolkenjagers: een avontuurlijk, spannend kinderboek, gebaseerd op een waargebeurd verhaal uit 1973.

SuperjuffieJK 08 juli 2021
Wat een ontzettend leuk boek om te lezen! Ik ben zelf volwassen, maar kon niet stoppen met lezen. Dit boek zet ik graag in de klassenbibliotheek van groep 7/8. Ook voor tieners vind ik het boek nog zeer geschikt (en stiekem dus ook voor ouderen die houden van kinderboeken).

Het verhaal wordt beschreven aan de hand van een oud Engels kinderversje. Volgens een oud bijgeloof zou het aantal eksters dat iemand zag, voorspellen hoeveel voorspoed of tegenspoed iemand zou wachten.

Eén van de hoofdpersonen uit het verhaal heet Ekster, een meisje zonder familie wat een zwervend bestaan leid in Frankrijk en kan overleven door te stelen. Ze krijgt een geheimzinnige opdracht en gaat met haar tamme haan Coco, die ze bij zich draagt in een draagtasje, op pad. Zo komt ze bij de familie Montgolfiers terecht. Deze familie, met hun zoon Pierre, is bezig om de eerste luchtballonvaarders in de geschiedenis te worden. In Engeland is men ook druk bezig om de eerste te zijn die een luchtballon laat vliegen.
Ekster raakt in dit verhaal verstrikt en blijkt uitzonderlijk goed te begrijpen wat er gebeurt en hoe het werkt. Een spannende race tegen de klok begint. Wie is er eerder: de Fransen of de Engelsen? En..., wil Ekster haar geheimzinnige opdracht nog wel volbrengen?

Meer recensies van SuperjuffieJK