lijvig veelomvattend boek

theetafels 24 mei 2020
Dit boek is nogal dik, toch heb ik me niet verveeld. De hoofdpersoon woont in Italië, is een schrijver en heeft een relatie met een nogal dwingend Italiaans meisje Clio. Zij is kunsthistorica en samen met haar gaat hij naar Venetië omdat ze daar in een museum een baan aangeboden krijgt. Gaandeweg raakt hij daar geïnteresseerd in het fenomeen massatoerisme, met Europa als verdienmodel voor de hordes toeristen, laag geschoolde cultuurconsumenten. Ook beschrijft hij de verplaatsingen van de vluchtelingen die vanuit Noord-Afrika in Europa proberen te komen om economische of politieke redenen . Nadat de liefde voorbij is strijkt de hoofdpersoon neer in een oud hotel om zich te wijden aan het schrijven van een boek over de verloren liefde en neemt veranderingen waar in het hotel die eigenlijk op dezelfde wijze in Europa plaats vinden. Het oude cultuurrijke wordt vervangen door moderne toegankelijke kitsch, om de toerist te behagen en van dienst te zijn. Enfin, bijzonder goed geschreven dialogen, met humor en en scherpe inzichten. Op een gegeven moment vond ik het boek een beetje pamflettistisch de standpunten uitwerken. Dat was dan weer jammer.

Meer recensies van theetafels