60 of 600 jaar?

Theo Augustinus 12 februari 2016
Wat mij vaak aan Zweedse Thrillers opvalt is dat de karakters van de politiemensen zo goed uitgewerkt zijn. Het zijn mensen met hun positieve en negatieve kanten.

De schrijvers gebruiken vaak deze "normale" karaktertrekken en belevenissen om hun verhaal meer diepgang en vaak ook spanning te geven. Zo ook in dit boek.

Elendur is de leidend rechercheur in de zaak van een lijk/skelet op bij een nieuwbouw terrein. Omdat men niet zeker is of het lijk/skelet er 60 jaar of 600 jaar ligt wordt er besloten dat archeologen het afgraven. Het duurt in de ogen van het politieteam en eeuwigheid. Wie was hij/zij? Wat is er gebeurd?

Daarnaast is het privé leven van Elendur ook geen rozegeur en maaneschijn. Zijn dochter Eva Lind komt in het ziekenhuis op de intensive care terrecht en zijn ex-vrouw haat hem intens. Met deze verhaallijnen is er ook de geschiedenis van huiselijk geweld. Hoe dit samenvalt met de andere verhaallijnen zal ik hier niet uit de doeken doen. Dat het de spanningsboog goed vast houd is een gegeven. Een goed geschreven dedective/politieroman in mijn ogen.

recensie ook op goodreads/hebban en bol.com

Meer recensies van Theo Augustinus