Het spannende mysterie van een groepsreis

Titia Schut 06 maart 2022 Auteur
Op de voorkant van het boek staat vermeld dat het een reismysterie is en dat roept meteen verwachtingen bij mij op. Welk mysterie staat de reizigers en mij te wachten?
De achterlap staat de volgende omschrijving: Aan een groepsreis door de Baltische staten nemen mensen van verschillende pluimage deel, bij elkaar gebracht door hun liefde voor reizen. Ieder van hen heeft zijn eigen verwachting van de trip, maar dingen gaan niet volgens plan. Dat doen ze nooit. Zodra nieuwe vriendschappen zich vormen, wringt het verleden zich onverwachts tussen hen met gevolgen die ze niet kunnen overzien. In een maalstroom van ontwikkelingen verleidt de auteur je met haar fijne schrijfstem, mee op reis te gaan.

Ik ben (jaren geleden) ook met groepsrondreizen mee geweest en ben benieuwd wat deze groep gaat beleven.
Op reis gaan wil ik zeker, dus begin ik te lezen.

Het verhaal wordt grotendeels verteld door afwisselend Jackie en Jos, maar ook van de andere reizigers kom je veel te weten. Cecile Koops kan heel knap de personages tot leven wekken. Je ziet ze voor je als echte mensen en je bent er gewoon bij tijdens de busreis. In groepen zijn vaak verschillende processen bezig en die verwoordt Cecile uitstekend. Ook hoe de mensen onderling op elkaar reageren is mooi verbeeld.

Net als de groep krijg je aan het begin van elk reisonderdeel informatie over de plaatsen die ze gaan bezoeken,. Je loopt mee door de straten en kastelen en je zit met ze op een terras of in een restaurant. Het is zo beeldend geschreven; dat vind ik heel knap gedaan.

In het hele verhaal is er een groeiende spanning voelbaar en je verwacht steeds dat er 'iets' gaat plaatsvinden. Je houdt je hart vast voor de reisgenoten en wat er met een van hen (maar wie?) zal gebeuren. De spanning loopt hoog op en je hoopt dat het goed afloopt. De bom moet haast wel gaan barsten, maar wanneer en hoe?
En barsten doet hij zeker. Het einde was heel spannend en ik vond het ook een heel verrassend einde.

Ik vind dit boek echt een aanrader. Het geeft een mooi beeld van een groepsreis, je hoort iets over de bezienswaardigheden van andere landen en het einde is erg verrassend en spannend.
Dit boek geef ik daarom vier sterren.

Meer recensies van Titia Schut