Een boek dat over de gevangenismuur kijkt

01 juni 2020
“Een van Ons”is geschreven door Christine Otten. Zelf begeleid ze een schrijfgroep voor langgestraften.
Het boek gaat over Katrien een schijfster die in de gevangenis een schrijfgroep voor gevangen leidt. Ze is erg onzeker en worstelt met een writers-block.
Schrijven zal de gevangenen “vrijheid”brengen . Een van hen, Luc S. is een man die levenslang in de gevangenis verblijft. Katrien probeert hem ook bij de schrijfgroep te betrekken. Ze spreken elkaar soms maar hij weigert om aan de groep deel te nemen. Wel schrijft hij zelf in een schrift dat hij verstopt in zijn cel. Hij worstelt met het leven zonder toekomst.
Het boek geeft een inzicht in het leven in een gevangenis met alle beperkingen van zo’n instelling. Katrien vindt het moeilijk om echt contact met de gevangenen te krijgen. En de gevangenen vinden het heel lastig om hun echte gedachten op papier te zetten.
Het boek maakt duidelijk dat gevangenen gewone mensen zijn “Een van Ons”maar dat er een groot verschil is met het leven in en buiten de gevangenismuren. Die werelden zijn verschillend en een confrontatie kan bijna niet uitblijven.
Citaat: “Bijna als iemand zonder eigenschappen, zonder achtergrond, zonder familie. Het rare is dat daarin ook iets geruststellends schuilt. Alsof je onzichtbaar bent , of gewichtloos”
Het boek leest prettig. Met bedrieglijk simpele bewoordingen neemt de schrijfster je mee in de wereld achter de muren van de gevangenis. Iedereen die daar meer zou willen weten raad ik dit boek zeker aan.

Meer recensies van