Heftig

Vakantielezer 24 april 2022
Pfff ik moet even bijkomen van dit boek. Wat een heftige en aangrijpende roman.

De auteur heeft gedegen onderzoek gedaan, dat is duidelijk. Het lijkt vaak alsof ze zelf in het kamp heeft gezeten.
Het verhaal is een aaneenschakeling van ellende met als lichtpuntje Alma, de beroemde violiste, die opkomt voor haar “meiden” (leden vrouwenorkest Auschwitz). Zij hebben hun leven aan Alma te danken. Maar ook lees je hoe zwaar deze verantwoordelijkheid op de violiste drukte. Vaak moest zij met veel bluf de kampleiding zien te overtuigen om het leven van de meisjes te redden.
Het boek moet je geregeld even wegleggen omdat het soms allemaal een beetje te veel is (iets betere redactie zou deze roman zeker ten goede komen). Maar het is een boek dat je zeker zult uitlezen en nog lang bij je blijft. Het is gebaseerd op ware gebeurtenissen.
Terwijl Parijs sliep van Ruth Druart en Bij mij ben je veilig van Sharon Cameron vond ik nog een slagje beter. Maar De violiste van Auschwitz is het lezen waard! En op een tweede boek van Ellie Midwood hoef je niet lang te wachten, deze verschijnt begin juni.

Meer recensies van Vakantielezer