Kasteelroman die hinkt op twee gedachten met veel losse eindjes

Vrmm 20 juli 2023
De Vloek van kasteel Vrijborgh begint in 1323. We maken kennis met ridder Jan, een werkelijk onbehouwen hork, zijn zonen die een kopie van hun vader zijn, moeder Marianne die doodsbenauwd is voor haar man en Joris en Beatrijs. Dit zijn de twee hoofdpersonen van het boek. De twee jongste kinderen hebben een hechte band en zijn anders dan de rest van het gezin. Ze hebben meer empathie voor anderen. Het boek volgt de levens van deze twee.
De voorkant van het boek zet de lezer op het verkeerde been, de afbeelding van de opvallende ketting staat op de cover, de achterkant en de zijkant van het boek. Tezamen met de titel denk je als lezer dat de vloek wel iets met die ketting te maken heeft, maar nee, de hele ketting komt in het boek niet voor. Het boek heeft mooie omschrijvingen van de omgeving waar het zich afspeelt: Zwolle, Deventer en Kampen. Je ziet het voor je, je ruikt de handelswaar op de kades van Kampen. Maar zodra het gaat om conversaties, om intieme seksscènes dan lijkt er een andere schrijfster aan het woord te zijn. Het ontstijgt niet het niveau van een Harlequin Kasteelroman. We hebben smachtende blikken, trillende ledematen, en ja uiteindelijk een neukende non.
Het boek geeft per hoofdstuk aan waar het zich afspeelt en in welk jaartal. Soms gaat dat met wel hele grote sprongen in de tijd. Waar je eigenlijk sommige verhaallijnen meer uitgediept had willen zien. En van andere verhaallijnen het nut niet inzag. Het blijkt dat de schrijfster door de uitgever gebonden was aan een bepaald aantal bladzijden. Een centenkwestie dus. Daardoor is het einde van het boek nogal gehaast, het komt afgeraffeld over. Een van de hoofdpersonen sterft en als je niet oplet lees je er zo overheen, er wordt slechts één regel aan besteed. Alle begrip dat de schrijfster ‘kill your darlings’ toepast, maar één regel is wel heel weinig. Het boek laat vragen onbeantwoord - waarom gaat het huwelijk tussen de dochter van ridder Sweder en de zoon van ridder Jan niet door? - soms wordt er een bommetje gedropt (ze zou haar wel eens laten zien…..) waar vervolgens nooit meer op teruggekomen wordt. Kortom, het boek voelt onaf en hinkt op twee gedachten: is het een historische roman of toch een kasteelroman?

Meer recensies van Vrmm