Een lieve lust

weaverannie 10 september 2021
Dertig jaar geleden kreeg ik deze prachtig uitgevoerde hardcover van een Engelse vriend, voorzien van handtekening en opdracht van de schrijfster. Sindsdien stond het op de plank en keek me verwijtend aan. Maar hoewel ik een heel aantal boeken uit de serie had gelezen, was deel achttien toen nog niet aan de beurt. Andere delen had ik nog niet in mijn bezit, dus raakte de broeder een beetje in het vergeetboek.
Letterlijk, want toen ik het deze week ging lezen, bleek ik veel vergeten te hebben van de vorige delen, vooral waar het de medebroeders van Cadfael betreft.
Nog wel herinnerde ik me de persoonsbeschrijvingen uit vorige delen: de schrijfster is heel goed om de personages zo neer te zetten, dat je ze voor je ziet. Ook de beschrijving van haar geliefde streek, Shropshire (Shrewsbury) en Noord Wales, is weer geweldig goed.
De serie heet een detectiveserie te zijn, en er vallen altijd wel een paar doden, maar toch is het veel meer een serie historische boeken. Voor dat historische deel is weer grondige research gedaan.
Het verhaal zelf: ik moest er weer erg inkomen.
Cadfael was rustig in zijn kloostertuin aan het werk, toen een oud-inwoner van het klooster aankwam. Hij had de opdracht naar Wales te gaan, met brieven voor twee bisschoppen daar. Broeder Mark spreekt geen Welsh en Cadfael gaat met hem mee als tolk.
De christelijke kerk, in Engeland geleid vanuit Canterbury, steunt nieuwe kloosters in Wales, waar de keltische kerk nog het belangrijkste is. Bij de kelten mochten geestelijken trouwen en kinderen hebben. Maar nu de christelijke kerk een opmars maakte in Wales, wilden keltische kerkleiders ook soms overstappen. Een huwelijk en kinderen stonden in de weg. Een van de kanunneken die Cadfael en Mark ontmoetten, was weduwnaar, maar had een dochter. Hij huwelijkte haar tegen haar zin uit aan een veraf wonende onbekende. Zij reist ook met het het gezelschap mee, naar de vorst, die heerst over het gebied, Owain. Die heeft een broer, die hij heeft onteigend, en die nu strijd levert om zijn bezit terug te krijgen. Daarvoor roept hij de hulp in van de Denen (Vikingen) uit Ierland.
Er gebeurt genoeg in dit verhaal. Broeder Cadfael kijkt toe en luistert. Ik ga deel 1 nog maar eens lezen. Nu geef ik vier sterren aan het boek: drie voor het verhaal en een voor de prachtige uitvoering van het boek.

Meer recensies van weaverannie