Aziatische magische mafia die leest als een trein

Wendy Torenvliet 17 augustus 2022 Auteur
Dit eerste boek uit de Green Bone Saga is een fantastische introductie in de wereld van Kekon - een fictief Japan (?) waar clans de dienst uitmaken en waar macht binnen de clans hevig gestoeld is op bezit en gebruik van het magische Jade.

De Kaul broers en zussen maken allen deel uit van de machtige No Peak clan: Lan is het hoofd van de clan (de Pillar), terwijl zijn jongere heethoofdiger broer Hilo de Horn is: het hoofd van de warrior-tak binnen de clan. Zusje Shae heeft gebroken met de clan en woont in het buitenland met haar non-Kekonese lover, iets dat haar ernstig kwalijk genomen wordt door met name haar broer Hilo. Zij was voorbestemd om de Weatherman te worden: het hoofd van de zakelijke tak van de clan, maar bedankte voor de eer.
En dan hebben we nog Anden, de adoptie broer die opgenomen werd in de familie door grootvader Kaul en een enorme belofte is in het gebruik van Jade: hij is bijzonder getalenteerd, studeert nog aan de academie maar wordt geïntroduceerd als iemand die een grote toekomst binnen de clan zal krijgen.

Daartegenover zien we de Mountain Clan, met ijzeren hand geregeerd door rivaal Ayt Mada, die via moord en verraad aan haar Pillar positie is gekomen. Beide clans staan lijnrecht tegenover elkaar en komen gedurende het boek met elkaar in oorlog vanwege politieke, economische en culturele redenen.

Deze clan oorlog speelt zich uit tegen een knap geconstrueerde wereld die lijkt op de onze. Auto's, geopolitieke conflicten, handelsverdragen, telefoons en moderne wapens komen allemaal voorbij, met de toevoeging van het magische Jade. De steensoort die alleen gedolven kan worden in Kekon door de oorspronkelijke bewoners van Kekon die er immuun voor zijn. De Kekonese die er bevattelijk voor zijn gebruiken Jade om hun kracht, snelheid en wendbaarheid te boosten, en hun gehoor en andere zintuigen mee te versterken. Hoe meer Jade je draagt, hoe krachtiger je bent - maar ook hoe moeilijker het is om te controleren. Alleen getrainde clanleden mogen Jade dragen: de zogenaamde Greenbones.

In recente tijden is er echter Shine - de drug die er voor zorgt dat ook niet getrainde, te bevattelijke mensen Jade kunnen dragen. Dit is een illegale praktijk, maar Jade is verslavend - als je er eenmaal mee in aanraking komt, dan wil je meer, meer, meer. Dat zorgt voor oncontroleerbare elementen van buitenaf, buitenlandse delegaties die geinteresseerd zijn en uiteindelijk voor de lont in het kruitvat zorgen.

Fonda Lee schrijft knap, toegankelijk proza. De hoofdpersonen in de No Peak clan zijn bijzonder goed uitgewerkt en hebben allemaal hun eigen motivatie. Ayt Mada is wat eenzijdig kwaadaardig neergezet, hopelijk krijgt zij in de rest van de trilogie nog een genuanceerdere personage arc. Anden's arc is erg interessant, omdat hij uiteindelijk heel ergens anders terecht komt dan je van hem verwacht. Nu nog een beetje zijn zelfmedelijden beteugelen en ook hij is goed te pruimen.

Al met al is Jade City een fantastisch debuut van Fonda Lee in de moderne volwassen fantasy, en won ze er de World Fantasy Award 2018 mee. Inmiddels zijn de twee vervolgen, Jade War en Jade Legacy ook uit. Jade Legacy won pasgeleden de Locus Award for Fantasy Novel 2022 én de Aurora Award for Best Novel. Als je van Aziatische fantasy, Godfather-like mafia en urban fantasy houdt, dan is dit de trilogie voor jou.

Meer recensies van Wendy Torenvliet