Fantastisch om deze verhalen in een mooie bundel bij elkaar te zien

Wendy Torenvliet 04 december 2020 Auteur
Disclaimer: Kelly en ik gaan way back. We kennen elkaar via internet en een schrijfforum, dus onze eerste verbindende factor was het schrijven. We zijn echter ook al meer dan 20 jaar vriendinnen.

Veel van deze verhalen heb ik in enige vorm zien ontstaan binnen ons schrijversgroepje waar Kelly een van de grootste drijvende krachten achter is. Er waren er echter ook een aantal bij die ik nog niet kende, dus dat maakte de bundel voor mij een interessante om aan te schaffen en te lezen.

Rode draad door de bundel is gewone mensen die in aanraking komen met het ongewone, en daar op een of andere manier mee moeten zien te dealen. Kelly's personages zijn altijd menselijk, rauw, echt. Daardoor leef je met ze mee en komen de verhalen stuk voor stuk binnen. Want het leven is voor deze verloren zielen absoluut niet gemakkelijk. De verhalen spelen zich af in de wereld van de Lentagon - Kelly's eerdere trilogie - maar ook daarbuiten. De bundel is voor iedereen te lezen, ook al heb je nog geen andere werken van haar gelezen.

Het eerste verhaal in de wereld van de Lentagon, Rode Lantaarns, had ik al eerder gelezen. Voor dit verhaal is de Deviantprijs bij Fantastels in het leven geroepen omdat het de jury zo verdeelde. Een aantal hadden het op een eerste plek staan, een aantal onderaan de top tien. Ik - die niet in de jury zat overigens maar wel bij de uitreiking - vond het eerste. Het is een prachtig verhaal tussen twee personages in de Lentagon wereld en an sich gebeurt er niet zo veel, maar als karakterstudie is het fantastisch en roerend. De andere twee verhalen, Blauwe Luchten en Theta, waren nieuw voor mij. Blauwe Luchten volgt direct op Rode Lantaarns en complementeert dat prima. Theta sprak me erg aan met een combinatie van het inkijkje in personages en rauwe actie. Voor liefhebbers van de Lentagon serie is de bundel door deze drie verhalen alleen al zeker de moeite waard!

Maar ook de andere verhalen lezen fijn weg.

Rozengeur en Maneschijn bevat gedetailleerde worldbuilding in een wereld waar politici allesoverheersend zijn vanwege de feromonen die ze uitscheiden, wat hun onderdanen tot willoze slaven maakt. Het is een voorproefje op een geheel universum dat op dit moment alleen nog in gedachten bestaat van Kelly en haar co-auteur Brenda Hingstman. Ik hoop hier in de toekomst nog veel van te lezen - de setting intrigeert en de spanningsopbouw van het verhaal is prima uitgewerkt.

Uitgangen is, wat mij betreft, echt een van de beste verhalen van de bundel. Wat doe je als je onder invloed van drugs een tijdrijziger blijkt te zijn? Maar daar hele stricte regels aan zitten die je niet kent? SF wordt dan al snel horror - een psychologische horror wel te verstaan.

Getij heeft voor mij een heel persoonlijk tintje. De wereld waarin dit verhaal geschreven is, en het magiesysteem, kwam in eerste instantie uit mijn eigen pen tijdens een NaNoWriMo lang geleden. Het is zo leuk om te zien hoe je eigen basis ideeen door een andere schrijfster vakkundig worden uitgewerkt. Het is misschien niet het spannendste verhaal uit de bundel, maar geeft de gruwelen van oorlog en wat voor effect dat heeft op mensen wel heel goed weer.

En zo springt Kelly van deelgenre naar deelgenre: er komt van alles voorbij. Fantasy, SF, horror, veelal in moderne settings maar niet altijd. Urban, dystopisch, cyberpunk - take your pick, je komt altijd wel aan je trekken.

Meer recensies van Wendy Torenvliet