Een tweede kans

Wilma de Jong 22 juni 2020
EEN TWEEDE KANS
Zo goed als nieuw is een feelgoodroman van Petra Vollinga . De schrijfster weet te verrassen door haar verhalen te laten beginnen met een Markplaats advertentie.

Elk verhaal begint namelijk met een advertentie op marktplaats waarbij iets wordt aangeboden of gevraagd. . “Aangeboden een hemelbed””
Tessa is een jonge vrouw die zwanger raakt , haar vriend ziet zichzelf niet als papa, hij doet zijn best, maar het is niet zijn ding.. En zo staat ze er alleen voor, maar ze geniet met volle teugen van haar kleine Kees.
Na een paar hoofdstukken over Tessa krijgen we een nieuwe advertentie onder ogen “”aangeboden een rode Kia” en lezen we het verhaal van de weduwe Annegien. Ze mag dan alleen zijn, ze heeft grote plannen, om nog iets van haar leven te maken. Een reis met een camper naar Africa, wat een avontuur. Maar ze heeft ook verdriet om een geadopteerde zoon die ze niet meer ziet.

Een nieuwe advertentie volgt en we lezen het verhaal van Jeff. Een wereldreiziger die samen met zijn vriendin veel avonturen beleefde. Maar de vriendin houdt het voor gezien en na nog verschillende tochten geeft Jeff het reizen op en biedt zijn rugzak te koop aan.
Jeff werkt in een garage en Tessa laat haar Kia repareren , Jeff wordt hopeloos verliefd en doet er alles aan in contact te komen met Tessa.
Het is Herman die de rugzak koopt en we worden meegenomen in het verhaal van Herman. Zijn vrouw heeft een nieuwe liefde en Herman staat weer op eigen benen, wat heel positief uitpakt. Hij leert koken en zijn huishouden runnen, zijn leventje verandert en hij heeft zin in een nieuw avontuur, als hij de advertentie ziet, “medereiziger gevraagd met de camper naar Afrika”” , schroomt hij niet en reageert.
Annegien en Herman maken een prachtige reis, heel relaxt en langzaam groeien ze naar elkaar toe. Zo komen ze meer over elkaar te weten en als blijkt dat Herman de rugzak van Jeff heeft gekocht en Tessa de giraffe van Jeff heeft gekregen voor Kees valt alles op zijn plek.

Het is een luchtig geschreven boek , waar gebruik wordt gemaakt van de moderne media, whats app , internet (zelfs in Afrika) en elk persoon leren we kennen op een leuke manier. De hoofdstukken zijn kort, waardoor je als lezer makkelijk leest. Je wordt nieuwsgierig hoe alles op zijn plek zal komen, waardoor je blijft lezen in het boek.
Het levert een liefdevol verhaal op, alle personages hebben hun leven opnieuw opgepakt en maken er een “” Zo goed als nieuwe “” relatie van.

Meer recensies van Wilma de Jong