Betoverend

Wineke Van de Graaf 01 februari 2021
Wat een ontroerende en prachtig geschreven droom van een boek. Gebaseerd op een waargebeurd verhaal geeft het een zeer beeldend en gedetailleerd historisch inkijkje in een fascinerende wereld van de tijd net na de Tweede Wereldoorlog. Twee naaisters, twee vriendinnen, elk met een eigen achtergrond en hun eigen persoonlijke bagage, uitgekozen voor het borduren van de bruidsjurk van prinses Elizabeth van Engeland. Dat de fictie is doorweven met echte mensen, o.a. de ontwerper Christian Dior en zijn zus Catherine (die samen met Miriam Dassin in het Franse verzet heeft gezeten), Norman Hartnell en de bijbehorende modehuizen maakt het geheel nóg meer betoverend.
Ik heb tijdens het lezen regelmatig de foto’s opgezocht van de tekeningen van het ontwerp en de jurk zelf om het letterlijk voor me te zien. Ik had eigenlijk nooit eerder goed naar de jurk gekeken.
Tegen het emotionele einde, waar alle draden prachtig bijeen komen kreeg ik letterlijk de tranen in mijn ogen.
Dit boek was een waar genot om te lezen!

Het enige puntje van kritiek vind ik de te zoete omslag van het boek. Het is zo doorsnee en weinigzeggend voor de inhoud van het verhaal. De originele Engelse omslag dekt de lading toch beter. Gelukkig zat er een sticker met ‘Voor fans van The Crown’ op het boek geplakt, ik weet niet of ik het anders zo op de omslag had uitgekozen in de winkel. En dan had ik een schitterend verhaal gemist.

Meer recensies van Wineke Van de Graaf