Jezelf even verliezen in deze droomwereld

Yana P 11 oktober 2020
Met dank van de Thrillers & More leesclub en Hamley books.

April Charles werkt in een funerarium, als ze op een dag per ongeluk een dode tot leven wekt. April is namelijk van een wereld genaamd Terr. Hier wonen allerlei andere wezens zoals heksen, trollen, vampiers en nog veel meer. April is half sirene en half ripper. Haar unieke samenstelling laat haar toe om met haar stem een dode tijdelijk tot leven te wekken. De dode in het funerarium weet haar te vertellen dat een mens Terr probeert om te bouwen tot een vakantiebestemming. April vind dat het haar roeping is om haar geliefde wereld Terr te redden. Ze gooit zich in de strijd tegen de mensheid, maar voelt al snel dat de duisternis aan haar trekt. Kan ze hieraan weerstaan?

Ik heb altijd een zwak gehad voor urban fantasy. Meestal verlies ik me helemaal in de fantasiewereld en bevind ik me tussen deze rare wezens. En met dit boek was het dan ook niet anders. De wereld Terr is een vreedzame wereld met verschillende wezens die samenleven in harmonie en zonder regels. Het schetsen van deze wereld is zeer goed uitgewerkt en de details laten je geloven alsof je echt in deze wereld vertoeft. Er komen verschillende wezens aan bod in dit boek en ze werden allemaal stuk voor stuk goed uitgelegd. Je hebt de voor de hand liggende wezens zoals heksen, vampiers enzo... , maar ook andere droomwezens zoals apanzers kwamen er in voor. Het zorgde voor een goede mengelmoes, maar de nodige uitleg maakte het toch overzichtelijk.

April is een geweldig hoofdpersonage. Ze is moedig, stoer en zelfverzekerd, maar toch is ze realistisch en weet ze dat ze niet alles alleen aankan. Ze is niet het verlegen type meisje dat opeens open bloeit in een krachtige heldin. Ze vecht voor wat haar lief is en is niet bang om fouten te maken. Ze voelt dat iedere keer als ze haar kracht gebruikt, ze een stuk de duisternis in wordt getrokken. Maar dat weerhoudt haar er niet van deze toch te gebruiken wanneer ze iemand wil beschermen.
April zit ook in een koppel met Zev en Inge. Ze wonen alle drie samen in een appartement. Nog nooit eerder ben ik dit tegengekomen in een boek, maar het paste volledig bij het karakter van April. Op de wereld Terr zijn ze ook heel open op dat gebied en het siert April dat ze er zo voor uit komt. Door dit nonchalant in het verhaal te verwerken laat Mel Hartman zien dat iedere vorm van liefde de juiste vorm is.

Ik ben aan dit boek begonnen met hoge verwachtingen, vooral omdat dit één van mijn favoriete genres is om te lezen. Ik verwacht van een fantasy uiteraard ook een goed uitgewerkte fantasiewereld en eventueel de nodige bewoners en dit heeft Mel zeker waar gemaakt. Ik ben mezelf even verloren in deze wereld en de strijd van April tegen het slechte. Ik kan als enige minpuntje geven dat het verhaal voor mij iets langer mocht duren, maar gelukkig is dit het eerste deel en kunnen we dus nog even blijven genieten van April.

Meer recensies van Yana P