Goed vervolg

Yana P 29 augustus 2020

Als je bloeddruk daalt is het tweede deel van de Als je sterft trilogie. Lex en Helia besluiten om voor elkaar te gaan en de dood samen in de ogen te kijken. Maar dan komen ze er achter dat het toch niet zo simpel is als het lijkt. Helia wordt dienaar van de engel van de dood, Michaël, en moet de gestorven mensen begeleiden naar het hiernamaals. Voor Helia is dit een heel zware taak, maar ze krijgt hierbij hulp van haar moeder en haar zus Luna. Na negen jaar mag ze terugkeren naar de aarde, maar niets is meer hetzelfde.

Wederom ben ik grote fan van de kaft. Ook dit boek is een hardcover en de afbeelding beschrijft het boek goed. Hierin speelt de dood ook een belangrijke rol. Helia begeleidt de stervenden naar het hiernamaals en komt er achter dat dit niet eenvoudig is. Ze wordt geconfronteerd met mensen die helemaal niet willen sterven of die deel uitmaken van een grote ramp. Het laat ons zien dat niet iedereen vrede heeft met de dood. Daarnaast probeert ze om te gaan met het vertrek van Lex en volgen we haar innerlijke strijd om hem los te laten. We zien Helia opgroeien tot een volwassen vrouw, getekend door hetgeen ze heeft meegemaakt. Haar tienerproblemen maken plaats voor volwassen problemen. Hierdoor vraag ik me af, of we dan nog mogen spreken van een young adult?

De tekstjes bij ieder hoofdstuk en de verdeling van de alinea’s blijven hetzelfde in het tweede boek, dus ook dit boek was in een mum van tijd uitgelezen. Het middenstuk was weer een stuk met minder actie, maar op het einde kwam het verhaal in een stroomversnelling terecht en eindigt het met een enorme cliffhanger.

Waar het eerste deel is geëindigd, ging het tweede deel verder. Vraagstukken uit het eerste boek werden opgelost in het tweede boek. Het middenstuk van het boek heeft me minder kunnen bekoren, maar toch zorgt het einde ervoor dat ik meteen wil beginnen in het derde deel.

Meer recensies van Yana P