Geweldig goed!

Yana P 29 augustus 2020

In Dor bepaalt de droogte het leven van de mensen. Zo mogen ze o.a., om water te besparen, hun zwembad niet vullen of hun planten water geven. Wanneer op een dag de Tap-Toe wordt afgekondigd door de overheid, komt er geen water meer uit de kranen. Iedereen moet proberen te overleven met het weinige water dat ze nog kunnen vinden. Wanneer dit ook dreigt op te geraken, verandert de hele staat in een oorlogszone. Iedereen probeert te overleven, ook al betekent dit het nemen van drastische maatregelen. Hoe ver zou jij gaan voor die allerlaatste druppel water?

Het thema in dit boek is zeer actueel. Dankzij de opwarming van de aarde moeten we nu al voorzichtiger omgaan met ons water. Maar wat als we dit water volledig kwijt zijn? Er zou dan chaos uitbreken en dit werd heel goed verwoord in het boek. In het begin was de situatie meer onder controle, maar naarmate het boek vorderde, werd het echt duidelijk hoe erg het leven is zonder water. Het zet aan tot nadenken. Het verbaasde me dan ook voor hoeveel kleine dingen je water nodig hebt, zoals flesvoedingen voor baby’s, het zetten van koffie, het doorspoelen van de WC, etc. We zijn hiervoor allemaal afhankelijk van het water uit de kraan en in de winkel, wat wij als vanzelfsprekend beschouwen.

Een mens kan ongeveer 3 à 4 dagen, in het uiterste geval een week, zonder water. In het boek wordt gesproken van ‘waterzombies’, mensen die al dagen geen water meer hebben gehad en alles zouden doen om dit te krijgen. Ik denk dat iedereen het in zich heeft om zo een waterzombie te worden en dat was confronterend. Iedereen zou proberen te overleven en gaat hier alles voor overhebben.

Door de perspectiefwisseling voelt het verhaal echt aan. Vooral Alyssa en haar buurjongen Kelton zijn de belangrijkste personages en hen leren we dan ook goed kennen. Het zijn normale tieners met normale zorgen, maar door het boek heen maken ze een enorme transformatie mee. Ze moeten leren overleven in een wereld waar de buren met elkaar vechten om water of mensen verdwijnen zonder dat men weet waar ze naartoe zijn. Het kan echt iedereen overkomen.

Water maakt een belangrijk deel uit van ons leven en als dit zou wegvallen, zou de wereld zoals wij die kennen, volledig veranderen. Het doet me zeker stilstaan bij de gevolgen en nadenken over hoe zuinig we moeten zijn. Deze dystopische young adult Dor ligt gevaarlijk dicht bij huis.

Meer recensies van Yana P