Vlot jeugdboek

Yana P 29 augustus 2020

In Jaloers maken we kennis met Andra. Andra zit in een andere klas dan haar beste vriendin Selina. Wanneer de zomervakantie aanbreekt, krijgt Andra het heugelijke nieuws dat ze mee op reis mag met Selina naar Italië. Voor drie weken heeft ze Selina helemaal voor zichzelf! Dan hoort ze dat een ander meisje uit Selina’s klas, Veerle, meegaat. Andra wil helemaal niet dat Veerle tussen haar en Selina komt in te staan. Op de camping krijgt Veerle verkering met de jongen waar Andra een oogje op heeft. Daarnaast begint de vriend van Selina’s zus zich steeds meer opdringerig te gedragen. Wanneer Andra Selina probeert in te lichten, loopt het helemaal mis.

Jaloers is een tienerboek dat jongeren de waarde leert van vriendschap. Andra vindt het moeilijk om Selina te zien omgaan met Veerle. In plaats van vriendschap te sluiten met Veerle besluit Andra om Veerle in een slecht daglicht te plaatsen. Dit zorgt ervoor dat als Andra wel de waarheid vertelt, Selina haar niet meer gelooft. Annette van ’t Hull is in het hoofd van een veertienjarige gekropen en heeft dit schitterend gedaan. De gedachtegang en de acties komen goed overeen met iemand van deze leeftijd en ze is ook helemaal mee met de moderne termen en gebruiken.

Naast vriendschap en jaloezie wordt er ook een klein stukje aan misbruik toegekend. Dit boek leert jongeren om op te komen voor iets wat je niet wilt en dat het in orde is om erover te praten. Het is niet altijd even simpel om hierover te schrijven, maar het toch niet te zwaar laten wegen. Annette heeft dit op een goede manier aangepakt.

Een leuk jeugdboek dus waarin verschillende thema’s aan bod komen. Ik denk dat veel jongeren dit boek niet enkel als recreatief kunnen zien, maar er ook daadwerkelijk lessen uit kunnen leren. Zeker de moeite waard dus om het te lezen.

Meer recensies van Yana P