Kroniek van een verzonnen leven

yerna1 02 februari 2020
Alhoewel 'verzonnen' lijkt het verhaal zo uit het leven gegrepen, meeslepend van begin tot het einde. Sobere directe taal die doet denken aan de rauwheid van het leven dat verhaald wordt.
De tijdsgeest van de jeugdjaren goed beschreven. Gevoelloosheid en gestrengheid van de overheid en van de ouders. De godsdienstige onderdrukking die gepaard gaat met seksuele obsessies en vage verlangens.
Men leeft mee met het hoofdpersonage, met zijn gewetenswroeging, zijn perfectionisme, de evolutie van zijn persoonlijkheid die zich niet volledig kan losrukken van de invloed van de jeugdjaren en van een bekrompen omgeving.
Het leven op den buiten beschreven met kennis van zaken. Ook op de boerderij. De traumatische relatie met de vader voor wie de beste prestatie nooit genoeg is.
Een zowel literair als psychologisch meer dan geslaagd boek dat velen met veel plezier zullen lezen of al gelezen hebben vermoed ik. Het plot is het leven zelf in die jaren met uitzaaiingen tot in de huidige tijd.

Meer recensies van yerna1