Wat is je naam

Els 04 mei 2024
Wat is haar naam?
Een prachtig boek van Mathilda van den Hof, die op een liefdevolle manier het leven van haar moeder Tina beschrijft. Die als baby door de buurvrouw gered wordt, als haar joodse vader en moeder op hun onderduikadres opgepakt worden. Ze worden naar het vernietigingskamp Sobibor gebracht en daar vergast. Mathilda beschrijft in haar boek het leven van haar ouders en haar broer en haar eigen leven. Wat een impact dit traumatisch gebeuren op het leven van haar moeder heeft gehad, en ook op haar leven. Hoe het haar relaties beïnvloed heeft. Hoe ze de scheiding van de vader van haar kind ervaart. Mathilda gaat op zoek naar manieren om te helen van dit generationeel trauma, door middel van familieopstellingen, en met de hulp van Lana een spiritueel leraar, door gesprekken met haar moeder. En een reis naar Sobibor en Israël samen met haar moeder die ook weer veel duidelijkheid en heling brengt. Na het overlijden van haar vader voelt Mathilda dat ze dit verhaal moet weergeven in een boek. Het is een meesterwerk geworden! Ik heb het boek in één dag uitgelezen, heel vaak tot tranen toe geroerd. Wat heeft Mathilda een mooi eerbetoon aan haar opa en oma geschreven. Een topschrijfster, ik ben aangenaam verrast. Het is zeker een aanrader om dit boek te lezen. Het heeft me echt diep geraakt.

Meer recensies van Els