De grappige en gekke details zijn onbetaalbaar

Paula Heeger 15 juli 2014
Marcha de Groof ken je waarschijnlijk nog niet, ze is namelijk nog onbekend in chicklitland. Met haar debuut Man O Man brengt de nieuwe chicklitschrijfster daar verandering in. Het verhaal speelt zich af in Maastricht, de stad waar Marcha zelf ook woont, en bevat een heleboel grappig beschreven situaties.

Man O Man gaat over Sara, het leven zit haar niet mee. Haar vriend is er met iemand anders vandoor gegaan waardoor Sara alleen achterbleef. In het begin van het verhaal merk je meteen dat Sara daar nog wel meezit, het is moeilijk om haar leven zonder haar ex-vriend Loek op te pakken. Lea,  Sara's gekke vriendin, helpt haar hiermee en sleept haar mee naar een bar. Hoewel het voor Sara nog onwennig is en ze zich alles behalve comfortabel voelt in haar outfit, probeert ze er toch een leuke avond van te maken. Als ze een knappe man genaamd Menno ontmoet in de bar wordt de avond plotseling toch leuk voor haar. Sara richt zich meteen op Menno en een toekomst met hem en is stapelverliefd. Als Menno plotseling met een kind aan zijn hand in de kinderopvang staat waar Sara werkt is ze compleet van de kaart.

Maar dit zijn nog niet alle problemen die Sara aan haar hoofd heeft. Ook haar familie is een groot probleem. Haar zus Irene en haar zwager maken haar het leven zuur en haar moeder staat niet eens aan haar kant. De ideale schoonzoon is voor Sara's moeder Loek, haar ex-vriend, terwijl hij met een ander het bed deelde. En als je denkt dat het niet erger kon, Sara's manager bij de kinderopvang maakt haar ook het leven zuur. Gelukkig heeft ze haar goede vriendin Lea, haar buurvrouw Tilly, haar kat Bomber en haar twee lieve collega's Patty en Sonya.

Ik vind het eerste boek van Marcha de Groof echt heel leuk! Vooral de grappige en gekke details die ze beschrijft zijn onbetaalbaar. In sommige dingen herken je makkelijk jezelf terug. Denk aan gedoe met een jurk en hoge hakken tijdens een avondje uit of helemaal in paniek raken als je 'die knappe man' onverwachts ziet. Typische situaties die je bij een chicklit zou verwachten, maar het verhaal is toch erg origineel. Zeker omdat Sara in het boek in Maastricht woont, een stad die ik nog nooit eerder was tegengekomen in een romantische chicklit.

Wat mij betreft is dit boek zeker een aanrader. Voor een debuutchicklit vind ik het boek goed geschreven, ik wilde echt verder lezen - een van de belangrijkste dingen die een boek moet hebben, vind ik. Wel vond ik het jammer dat er alleen vanuit Sara wordt geschreven. Als er ook vanuit Menno of Lea zou worden geschreven zouden er nog meer situaties en andere aspecten naar voren komen. Over de achtergrond van de andere personages weet ik namelijk niet zo veel nadat ik het boek heb uitgelezen, dat is jammer. Voor de rest is het een heerlijke chicklit.

Meer recensies van Paula Heeger