Meer dan 5,3 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×

Wat is Buzzen?

op 05 november 2016 door

Wie Hebban regelmatig bezoekt, is er al over gestruikeld: Buzzboeken. Een Buzzboek is een nieuwe titel die een uitgever graag luidruchtig aan wil kondigen. Het is een uitstekende manier om het publiek kennis te laten maken met een nieuwe auteur en een idee te krijgen hoe het boek ontvangen zal worden. Van een Buzzboek worden 50 tot 100 exemplaren verdeeld onder gemotiveerde lezers, die beloven te voldoen aan de volgende voorwaarden:

Buzzvoorwaarden

  • We verwachten dat je de ontvangst van het boek meldt op social media met gebruik van de hashtag #hebbanbuzz. Soms melden lezers de ontvangst met een selfie of een foto van het boek en dat is niet verplicht, maar wel erg leuk!
  • We verwachten dat je minimaal twee leesupdates deelt op social media met gebruik van de hashtag #hebbanbuzz
  • We verwachten dat je een recensie (minimaal 150 woorden) van het boek schrijft op Hebban en die deelt op social media met gebruik van de hashtag #hebbanbuzz


Talentvolle buzzers worden beloond

Meer buzzen mag natuurlijk zeker. Hoe meer je buzzt, hoe meer je opvalt als talentvolle Buzzer. En dat kan handig zijn in de toekomst. We eisen niet van je dat je positief buzzt over het boek als het boek je niet bevalt, maar we verwachten wel respect naar de uitgever en auteur en een onderbouwde argumentatie. Om uitgever, auteur, lezer en Hebban allemaal zo blij mogelijk te maken, is het dan ook heel erg aan te raden om de voorpublicatie die we meestal bij een Buzz-inschrijving beschikbaar stellen, te lezen, zodat je weet of het wel een beetje jouw genre en smaak is. Als je nooit Russische poëzie leest en je wordt niet warm of koud van de sneak preview, dan is het wellicht verstandig om zo'n Buzztitel links te laten liggen.

Social media 101

Ben je niet zo handig met social media, maar wil je toch heel graag meedoen, dan volgt hier wat uitleg:

  • Een hashtag is een woord dat alle berichten op bijvoorbeeld Facebook of Twitter met diezelfde hashtag verzamelt. Er staat altijd een #-teken voor. Als je zoekt op #hebbanbuzz, dan vind je al heel veel Buzz en zie je direct hoe het moet.
  • Je hoeft geen tien social media-accounts te hebben om mee te mogen doen aan een Buzz. Ook als je alleen Facebook hebt of een andere vorm van social media, kun je je inschrijven.
  • Zorg dat je facebookberichtje op openbaar staat (dat kan per bericht) en je twitteraccount ook, want anders zien we je niet buzzen!

Tips


Tip
: Een bericht óp Hebban is geen #hebbanbuzz, een reactie onder andermans artikel, onder andermans facebookbericht of tweet is ook geen #hebbanbuzz. Je tikt dus een eigen bericht op je eigen facebook of twitter (of andere social media).
Tip 2: Taggen (@) - Als je de uitgeverij of Hebban tagt, zet je ze achteraan in de tweet (als je begint met een tag, kan alleen die persoon het lezen en dat is weer niet zo handig voor je buzz). Zorg er ook voor dat je je bericht of je account openbaar hebt staan, want anders kunnen wij het niet zien.
Tip 3: Wil je echt opvallen als buzzer (handig voor toekomstige buzztitels), dan zet je je recensie ook op bol.com en/of andere boekensites. Goede buzzers die opvallen en zichtbaar zijn online, maken telkens meer kans om bij nieuwe titels opnieuw gekozen te worden. Dus maak er wat leuks van!

De Buzzdiscussie

Sinds kort hebben we ook een eigen (leesclub)page voor elk buzzboek. Het is niet verplicht om aan de discussie mee te doen, maar wel erg leuk! En het is erg handig om bij te houden op welke momenten je zou kunnen buzzen. Een praktisch lijstje:

  • #hebbanbuzz nummer 1: Boek ontvangen?
  • #hebbanbuzz nummer 2: Buzzcafé (eerste leesupdate)
  • #hebbanbuzz nummer 3: Buzzdiscussie (tweede leesupdate)
  • #hebbanbuzz nummer 4: Eindoordeel (je recensie)


Reacties op: Wat is Buzzen?

Meer informatie

Gerelateerd