×

Eindoordeel Broken Throne

op 29 april 2019 door

Deze leesclub ging van start met 14 deelnemers in totaal en bevatte zowel fans van de serie als nieuwkomers. Wat vonden zij samen van dit tussenboek? Is het de moeite waard om in de winkel te kopen? Is het goed te volgen voor een nieuwkomer en hebben de fans genoeg materiaal om nieuwe dingen te leren over de wereld van Red Queen? Lees snel evrder voor hun eindoordeel!

Broken Throne

Broken Throne is officieel deel 4.5 van de Red Queen-serie van Victoria Aveyard. Dit tussenboek bevat meerdere korte verhalen, afgewisseld met pagina's vol metbonusmateriaal zoals kaarten, dagboekfragmenten en vlaggen. Het bevat twee korte verhalen die eerder gepubliceerd waren in het tussenboek Cruel Crown, en daarnaast ook een paar nieuwe over zowel bekende als onbekende personages. Zo is er een verhaal over het tragische leven van Coriane, de onwaarschijnlijke koningin en moeder van Cal, maar ook een verhaal over een Silver prinses die naar haar veiligheid en vrijheid gesmokkelt wil worden door een Red kapitein en zijn bemanning.

Tussenboeken

Het eerste dat opvalt aan dit boek is natuurlijk dat het geen één verhaal bevat, maar meerdere korte verhalen met extra bonusmateriaal. Een tussenboek dus, of misschien beter gezegd, een 'naboek' aangezien het officieel na de hoofdreeks komt. Vaak zijn zulke boeken vrij dun en bevatten ze niet veel nieuw of interessant materiaal. Hoe zat het met dit specifieke boek?

Katy: "Mijn ervaring met tussenboeken is wisselend. Als ze echt iets toevoegen aan de reeks, meer achtergrond en inzicht bieden, lees ik ze heel graag. Soms zijn het echter gewoon zoethoudertjes die weinig tot niets bijdragen aan het geheel en die sla ik liever over. Meestal vind ik ze echter wel leuk, vooral als tussendoortje of om even terug in de reeks te komen. Het zijn dan ook vooral dunne boekjes. Dat laatste kan niet bepaald gezegd worden van Broken Throne, maar omdat ik de hele reeks gelezen heb en ik helemaal weg was van de stijl van Aveyard, was ik toch erg nieuwsgierig naar deze. Ik zou 'm dan ook zeker gekocht hebben, vooral vanwege de verhalen. Daar verdwijn ik graag in. De notities zijn aardig om te lezen, maar geen noodzaak voor mij."

Kim: "Als ik kijk naar korte verhalen ben ik een enorme fan. Ik kan een verhaal vaak niet loslaten nadat de serie is afgelopen. Ik wil meer meer meer. Met deze boeken krijg ik dat voor elkaar. Daar ben ik erg blij om.
Ook dit boek vond ik een heerlijke toevoeging. Ik genoot van alle verhalen en notities. Ze voegde mooie momenten toe en zorgde ervoor dat ik nog even kon nagenieten van de wereld."

De korte verhalen

Over elk kort verhaal werd een vraag gesteld in de discussie, en daaruit bleek dat het verhaal Queen Song, dat ook al in Cruel Crown te vinden was, voor misschien het meeste stof tot nadenken zorgde. Het verhaal van Coriane is tragisch te noemen en de lezers van de reeks weten al hoe het afloopt. Is het desondanks wel de moeite waard om te lezen?

Elke: "Om eerlijk te zijn vond ik dit een van de meest bijzondere verhalen om te lezen, omdat je eigenlijk weinig van haar af weet (behalve dan dat ze dus zo jong is gestorven). Maar ik vond vooral de kennismaking tussen Tiberias en Coriane leuk om te lezen, en de daaropvolgende ontmoetingen. Hun relatie was heel vredig; althans zo kwam dat op mij over. Haar aftakelende gezondheid vond ik pijnlijk om over te lezen. Ik kan niet per se goed beoordelen of dit realistisch was of niet natuurlijk, maar op mij persoonlijk kwam het realistisch over en kwam het ook hard binnen. Elara vond ik best wel creepy en naar, dus die toevoeging vond ik nog extra erg. Het laatste stuk van dit verhaal vond ik dus best naar om te lezen, maar wel verhelderend en interessant."

Karin: "Omdat ik wist hoe het met haar af ging lopen, lees je het verhaal toch anders. Jij weet al hoe ze eindigt en ook de manier waarop is geen verrassing. Haar ontmoeting met Tiberias is leuk maar ik vond het verhaal niet super bijzonder."

Naast het verhaal van Coriane is er ook een verhaal over Evangeline en haar zoektocht naar geluk: ze kan eindelijk samen zijn met haar geliefde Elane en zelfs met haar trouwen, maar ze worstelt met de nieuwe gelijkheid tussen Silvers en Reds en draagt bovendien een enorm schuldgevoel met zich mee over de dood van haar vader. Wat vonden de deelnemers van dit verhaal?

Jasmijn: "In dit verhaal lijkt een soort tweestrijd te zitten omtrent het wel/niet accepteren van homoseksuele personages, ik denk dat dit mede ook kwam doordat het verhaal zich afspeelt aan het hof. Evangeline moet een keuze maken en die hangt eigenlijk samen met de keuze voor liefde of toch eerder de troon (wat toch indirect in het verhaal door andere personages van haar verwacht wordt).
Ik vond Evangelines gevoelens heel uitgebreid omschreven en daardoor ook duidelijk, ze vond het lastig om te wennen aan de gelijkheid tussen de Silvers en Reds, en tegelijkertijd moest ze een keuze maken over haar eigen levenspad. Ik vond het echt mooi dat ze uiteindelijk voor de liefde koos."

Sabrina: "Evangeline ben ik door de serie heen steeds meer gaan begrijpen en ze werd voor mij een belangrijk persoon waar ik goed mee kon gaan. Lesbi was slecht want vrouwen moesten zorgen voor kinderen. Voor evangeline werd het extra moeilijk omdat ze koningin van haar ouders moest worden en haar liefde met haar broer moest trouwen. Al bij al vind ik het erg sterk van haar dat ze voor de liefde koos aangezien dit niet altijd even makkelijk is."

Cheyenne: "Ik vond het in de andere boeken al bijzonder om te lezen dat Elane met de broer van Evangeline moest trouwen om de schijn hoog te houden. Nu voelde je in dit verhaal echt de onderliggende pijn hiervan. Je voelt de tweestrijd tussen haar familie en een machtige positie (prinses/koningin) of vrijheid en liefde. Ik vond het heel mooi om te lezen dat ze toch voor liefde koos. Tot het eind van het verhaal twijfelde ik nog of ze daar voor zou kiezen, aangezien ze vanaf kinds af aan toch gehersenspoeld is met een machtswens. Maar uiteindelijk realiseert ze zich dat de oude manieren van haar ouders niet die juiste zijn."

Naast Evangeline komt de lezer tegen het einde van het boek ook eindelijk Mare en Cal weer tegen, die in deel 4 een vrij open eind hadden gekregen. Werd hun verhaal nu wel goed afgerond?

Elke: "Dit verhaal gaf inderdaad wel een passend einde voor hun verhaal, zeker na het open einde van War Storm. Ik denk dat niet veel lezers blij waren met het einde van Mare en Cal in War Storm, maar ik begreep het eigenlijk volkomen. Dit einde - in Fire Light - vond ik daarom ook wel passend MAAAAAAR, tegelijkertijd ergerde ik me er enigszins aan hoe snel ze het goed maakten. Ze praten eigenlijk vrijwel niet over wat er is gebeurd maar vegen het onder de deurmat. Tja, dat vond ik dan wel een beetje jammer. Dus ik was blij, maar ik had graag wat meer diepgang van hun conflict willen zien."

Anna: "Perfecte timing van dit verhaal! Aveyard laat de red queen- lezers vol spanning wachten op Mare en Cal, terwijl de nieuwe lezers de kans krijgen om te wennen aan Norta vooraleer de ultieme ontknoping komt. (ontknoping is misschien niet het ideale woord, eerder 'climax'). De vele politieke gesprekken vond ik geen probleem, integendeel. Het is zeer realistisch beschreven en ik vond het interessant om de meningen van de verschillende personages te horen.
Mede door mijn niet fantastisch Engels vond ik het wel af en toe een beetje verwarrend:(bijna) alle personages komen in dit verhaal samen. Wat behoorlijk indrukwekkend van de schrijfster, en ik vond het leuk om te zien hoe alle personages uiteindelijk gegroeid zijn. De relatie tussen Mare en Cal vond ik mooi, ook omdat het een best realistische relatie was. Al denk ik dat het op het einde nogal snel ging."

Nikita: "Heel fijn hoe realistisch dit verhaal was. Niet alles gaat vanzelf, dat is immers in het echte leven ook niet zo. Wederom gaf ook dit verhaal me weer extra duidelijkheid over de situatie tussen de Silvers en de Reds, wat ik als niet-lezer van de serie erg fijn vond. Daarnaast was de schrijfstijl in dit verhaal heel prettig, al dan niet beter dan in de andere verhalen. Gebruik gemaakt van prachtige Engelse woorden werd ik extra in het verhaal meegenomen juist omdat ik het alleen maar interessanter vond worden. Met de FanWiki-pagina van de Red Queen serie erbij, was het verhaal erg duidelijk te volgen!"

Het boek eindigt met een afscheid tussen Cal en zijn broer Maven, die nu begraven op een eiland ligt. Maven is mentaal volledig gemanipuleerd door zijn moeder door de jaren heen en was niet in staat om nog iets anders voor zijn broer te voelen dan haat. Hoe was dit afscheid voor de lezer?

Jacqueline: "Ik moet eerlijk zeggen dat het een oef moment was. Niet omdat we niet Maven verantwoordelijk moeten houden want hij had anders niet gestopt maar omdat hij niet zo verloren was als wij allemaal dachten. En omdat hij ondanks dat toch alles deed. Maar dan toch Cal aan het einde beschermt. Het laat zo mooi zien dat zelfs het kwaad niet altijd slecht is."

Hilma: "Maven vind ik een tragische figuur, hij is zo gemaakt door zijn moeder. Dat neemt niet weg dat wat hij gedaan heeft goed te praten is. Hij is zelf verantwoordelijk voor zijn daden en het kon niet anders dan dat hij stierf.
Cal (en Mare ook) moesten doen wat er gedaan moest worden en hebben het daar moeilijk mee. Gelukkig, vind ik, staat Maven niet tussen hem in.
Ik denk dat Cal het niet los kan laten, omdat het toch zijn broer is en Cal eigenlijk van iedereen het goede ziet, dat is door de hele serie wel te merken.
En Maven is niet helemaal verdorven, hij beschermt Cal, zoals Wordbondage hiervoor zo mooi zegt, terwijl Maven weet dat dat consequenties heeft.
Niet iedereen is zo goed als hij doet voorkomen, en niet iedereen is zo slecht als iedereen denkt, er is altijd een tussengebied."

Katy: "Ah...Maven, het is zo'n personage dat ik eigenlijk helemaal niet mag en waar ik dan toch over verder wou lezen. Aveyard had er een goede antagonist van gemaakt. Ik houd hem wel verantwoordelijk voor zijn daden ook al is er met zijn geest geknoeid door zijn moeder. Bij haar ligt een stuk van de verantwoordelijkheid, maar dat praat de daden van Maven niet goed. Dit verhaal was een mooie afsluiter. Het toonde de moeilijke relatie tussen de broers nog maar eens aan. Voor Cal was dit denk ik een noodzakelijke stap en ikheb het verhaal graag gelezen."

Het bonusmateriaal

Dit boek bevat niet alleen korte verhalen, maar ook vele pagina's aan bonsumateriaal over de geschiedenis, het heden, en de toekomst van de Red Queen wereld. Er zijn stambomen te vinden en vlaggen van de verschillende allianties op het continent. Hadden deze pagina's echt een meerwaarde voor zowel de fans als de nieuwkomers, of had Aveyard het beter bij de korte verhalen kunnen houden?

Hilma: "De stambomen en de beschrijvingen van de koningen vond ik het leukst, daarnaast de beschrijving van hoe de wereld waar het verhaal zich afspeelt, is ontstaan. Door middel van die notities en de kaarten, waarop je nu kunt zien dat het eigenlijk het nieuwe Amerika is, krijg je meer info.  Ik vind de geschiedenis een leuke toevoeging, hierdoor gaat het verhaal, voor mij in elk geval, nog meer leven.
De vlaggen van de diverse huizen voegden niet zo veel toe, maar zijn toch leuk bedacht.

Nathalie: "Ik vond het deel van de stambomen interessant om te lezen. Daarnaast de lijn van de koningen en koninginnen is erg interessant."

Kim: "Ik vond de stambomen het leukste. Ik ben zelf een geschiedenis mens die het leuk vindt om dat soort weetjes te weten. Ook vond ik het erg leuk om te lezen over de koningen.
Wel vond ik sommige stukken iets lanfer geschreven en ook niet alles voegde echt iets toe, maar die twee onderdelen wel!"

Renneke: "Het is een boek met veel korte verhalen, dit maakt het interessant. De inhoud gaat over onderlinge relaties, drama’s, moeilijke beslissingen en politiek. Het kwam bij mij over als een boek dat met liefde gemaakt is door de schrijfster." (Vier sterren)

Demi: "“Broken Throne is een voorbeeld van een tussenboek dat echt de moeite waard is voor de lezer. De auteur heeft er duidelijk veel moeite en liefde ingestoken en de lezer krijgt nieuwe informatie en afsluiting bij bepaalde personages die dat nog niet hadden gekregen bij de hoofdreeks. Voor de echte fan is dit boek een waardevolle toevoeging die zeker het geld waard is.” (Vijf sterren)

Sabrina: "De paarse tussenstukken vond ik het geweldigste om te lezen, al die info daar was zeker flink over nagedacht. Ik ben blij dat ik dit boek gelezen heb ondanks ik warstorm minder vond. Ik had dit boek voor geen goud willen missen." (Vier sterren)

Elke: "Broken Throne bevat interessante nieuwe informatie over de wereld van Red Queen, maar ook fantastische, intrigerende en spannende verhalen over personages waarvan we ontzettend veel zijn gaan houden." (Vier sterren)

Jacqueline: "Deze collectie van korte verhalen laat ons nogmaals de wereld van Norta en haar buurlanden zien. Waar startte het nu echt? Is het kwaad altijd kwaad? Hoe is de wereld voor iemand in 1 van de andere landen? Wat doen we voor liefde? En is de vlam nog altijd elektrisch? En oh ja, Jon, kennen we hem nog?" (Vijf sterren)

Anna: "Over het algemeen is dit een zeer realistisch fantasy verhaal, dat ondanks zijn dikte vlot leest, je wordt als het ware een duwtje in de rug gegeven om verder te blijven lezen. Iedereen zal zich in een of ander personage wel kunnen vereenzelvigen, want interessante personages te over." (Vier sterren)

Jasmijn: "Dit boek is een echte aanrader als je fan bent van fantasy. Daarnaast maakt het niet uit dat het een tussenboek is want daar merk je niks van in het leesproces. Door dit boek te lezen word je nieuwsgierig naar de hele Red Queen serie!" (Vier sterren)

Hilma: "Alle karakters uit de eerdere boeken komen weer over als oude vrienden. Voor mij was het weer erg leuk om over de personages en de wereld van Red Queen te lezen." (Vier sterren)

Katy: "Broken Throne is een fijne en interessante toevoeging aan de serie. Fans zullen het absoluut de moeite waard vinden om even terug naar Norta te keren en sommige personages van naderbij te leren kennen." (Vier sterren)

Karin: "Broken Throne is een leuke en interessante toevoeging aan de Red Queen serie. De bundel heeft zeker meerwaarde en geeft nieuwe informatie. Niet alle korte verhalen zijn even interessant maar de gehele bundel is zeker de moeite waard. Voor iedereen die nog niet helemaal afscheid wil nemen van de Red Queen wereld! (Vier sterren)

Nikita: "Broken Throne, Red Queen fan of niet. Geef het eens een kans en verlies jezelf in de prachtige woorden van Aveyard!" (Vier sterren)

Kim: "Heerlijk om nog een keer de red queen wereld in te mogen duiken." (Vier sterren)

Nathalie: "Ik vond het boek interessant om te lezen met de verschillende verhalen over de personages die in de andere boeken in de serie voorkomen." (Vijf sterren)

Cheyenne: "Broken Throne is een echte toevoeging voor de Red Queen fans. Het bevat interessante notities en leuke verhalen die verduidelijking en achtergrondinformatie geven. En natuurlijk het allerbelangrijkst: eindelijk closure. Ik sloot het boek met een tevreden gevoel dicht en geef het boek daarom 4 sterren."

Waardering

Het uiteindelijke gemiddelde voor dit boek is 4,2 sterren geworden!

Bedankt alle deelnemers voor het meedoen!