Meer dan 5,3 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×

Magic Monday De wereld van D'hara deel 1

op 09 september 2019 door

De wereld van D’Hara is een enorm uitgebreide. D'Hara is door Terry Goodkind geschapen in een reeks van vele boeken. Het eerste verhaal verscheen in 1994 en het laatste verhaal over deze wereld is nog niet geschreven.
Voor deze Magic Monday laten we jullie kennis maken met een deel van de personages en wezens die in de boeken voorkomen.

Let op: dit artikel bevat spoilers.

Magie:

Magie is een belangrijk, haast onmisbaar iets in deze serie. Niet zo gek dat Goodkind heeft gekozen voor diverse vormen van magie. Elke vorm heeft zijn eigen sterke kant en niet elke soort magie kan door iedereen worden gebruikt. 

Han

De levens energie van de mens. Ieder mens bezit deze en wordt gezien als de gedachten van een mens. Begaafden kunnen hun Han gebruiken om buiten hun lichaam dingen te beinvloeden, wat resulteerde in Magie. Er zijn twee soorten van de gave van Magie.

Additieve magie, de kracht om elementen toe te voegen, te vermeerderen of te veranderen in iets nieuws. Additieve magie wordt gezien als de magie van het leven.

Subtractieve Magie ontstond in de onderwereld en is een magie die werkt door elementen te verwijderen, door ze naar de onderwereld te verplaatsen. Deze vorm van magie wordt gezien als magie van de dood.

Over het algemeen worden de begaafden geboren met de additieve kant van de gave. Lang geleden werden er ook begaafden geboren die beidde kanten van de Magie bezaten. 702cde9f8f9654aa718f961a1a84c93c.jpg

Toverformules worden in D’Hara weinig gebruikt. Ze worden gemaakt door het tekenen van geometrische vormen in bijvoorbeeld zand. Een fout in de tekening kan desastreuze gevolgen hebben. 

Personages:

In de wetten van de magie ontmoeten we vele personages. Voor bekende lezers van deze serie zal dit een "wie is wie ook alweer" zijn en voor onbekende lezers zal dit een hoop verduidelijken over het Huis Rahl

Richard Rahl
Ook wel bekend als Richard Cypher. Hij is de kleinzoon van de tovenaar Zed. Richard is Heer Rahl van D'Hara en de heerser over het D’Haraanse rijk. Bovendien wordt hij de zoeker van de waarheid genoemd en draagt het zwaard van de waarheid. Hij is de eerste oorlogs-tovenaar die in meer dan drieduizend jaar geboren is. Richard beheerst zowel de additieve als de subtractieve magie en hij is de echtgenoot van de Biechtmoeder, Kahlan Amnell. c70215aee7bc751bc1ec4bcb69c0de49.jpg

Kahlan Amnell  
Kahlan Amnell is de Biechtmoeder van het Midland. Na de opkomst van Darken Rahl, vlucht Kahlan de grens over naar het Westland om de Eerste Tovenaar, Zeddicus Zu'l Zorander, te vinden en hem te vragen een nieuwe zoeker van de waarheid te benoemen die Rahl zou verslaan. Kahlan heeft hem, Richard dus, op zijn queeste begeleid en geholpen. Als biechtmoeder kan Kahlan via een aanraking iemand aan haar wil onderwerpen waardoor die persoon zijn eigen wil verliest. Een kracht waar zorgvuldig mee moet worden omgegaan.

Darken Rahl
Voor Richard was Darken Rahl de Heer Rahl en heerser over D’Hara. Hij volgde zijn vader Panis Rahl op. Na de dood van zijn vader begon hij zich te verdiepen in de duistere nalatenschap van het Huis Rahl en werd hij een werktuig van de Hoeder. Draken Rahl regeert door angst en geweld. Wie hem in de weg loopt moet dat met de dood, meestal op een gewelddadige manier, bekopen.

Nathan Rahl
Nathan Rahl is een getalenteerde tovenaar met de gave van profetie. Hij is slim, grappig en soms bedrieglijk, maar zijn bedoelingen zijn altijd puur. Dat hij al meer dan duizend jaar is, is niet aan hem te zien, door zijn gevangenschap in het Paleis der Profeten, waar door een magisch schild de tijd veel trager verloopt dan in de buitenwereld. Hij is tevens een verre voorvader van Panis & Darken & Richard Rahl.

Jennsen Rahl
Jennsen is de halfzus van Richard Rahl en heeft haar hele leven doorgebracht met het vluchten voor Darken Rahl, wetende dat ze zou worden gemarteld en gedood als ze zou worden gevangengenomen. Zij is wat oude teksten een "een gat in de wereld" noemen, wat betekent dat magie geen grip op haar heeft. Anders dan alle anderen die op zijn minst een vonk van magie hebben, heeft Jennsen die vonk niet.

Panis Rahl
Panis Rahl was een meedogenloze heerser van D'Hara. Het gebruik van macht en verraad was gericht op het veroveren van de controle over het Midland. Hij veroorzaakte een oorlog die vele jaren duurde. Terwijl zijn legioenen eindelijk werden vertraagd en tot stilstand kwamen, werd Panis meedogenlozer in zijn gebruik van magie. Zijn legers vermoordden duizenden en vernietigden hele dorpen en steden. Hij gebruikte Mord-Sith om tovenaars en tovenaressen te vangen en te martelen.

Alric Rahl
Alric Rahl was een van de vroegst bekende leden van het Huis van Rahl, die leefden in de tijd van de Grote Oorlog. Hij diende op dat moment als Lord Rahl en creëerde de band die alle mensen van D'Hara deelden en hen beschermden tegen de Droomwandelaars. Hij creëerde ook de Kaaien om de dreiging van de Mriswith te bestrijden.

Nieuwe wereld

Zeddicus Zu'l Zorander
Oftewel Zedd, is een tovenaar van de Eerste Orde, die tijdens de D’Haraanse oorlog Eerste Tovenaar werd genoemd. Zedd leidde de Midlanden naar de overwinning op de troepen van Panis Rahl en richtte de Grenzen op die de drie landen van de Nieuwe Wereld scheidden. Hij is de grootvader van Richard Rahl. Zedd's toverkrachten zijn beperkt tot de additieve kant van magie. Wanneer hij incognito reist, gebruikt Zedd de alias "Ruben Rybnik”.

Mord-Sith
Vrouwen die al op zeer jonge leeftijd ontvoerd werden, om opgeleid te worden tot Mord-Sith. Hiervoor moeten ze driemaal gebroken worden, zodat niets ze nog bindt aan hun oude leven. Ze hebben allen een agiel, een soort leren stokje waarmee ze ongelofelijke pijnstoten kunnen uitdelen. Ze zijn blind trouw aan hun heersers en zouden alles voor hen doen. Zelfs hun leven geven als dat nodig is.

Cara
Als jong meisje werd ze opgeleid tot Mord-Sith in dienst van Darken Rahl. Ze wordt uiteindelijk de beschermster van Richard en zijn dierbare vriendin. Cara heeft scherpe humor die zich uit in sarcastische  opmerkingen. Cara is vaak snel in het verklaren van de voor de hand liggende aard van hun hachelijke situatie en betreurt het dat als Richard naar haar had geluisterd, "dit alles nooit zou zijn gebeurd." Zoals met de meeste Mord-Sith draagt ​​Cara meestal haar pak van rood leer, omdat ze altijd problemen lijkt te verwachten.

Adie
Adie is een zeer krachtige tovenares en heeft enorme kennis van botten en magie. In haar geboorteland Nicobarese werd Adie veroordeeld omdat ze met het geschenk was geboren en het was haar verboden om haar kracht te gebruiken. Echter, na een genadeloze aanval waarin haar man werd gedood en zij blind achterbleef, omhelsde Adie haar talenten als tovenares.

Shota
Shota is een machtige heks die woont op een plaats genaamd de Vlakte van Agaden in de Oude wereld. Zelfs de zeer machtige tovenaars van de eerste orde vrezen haar krachten. Zij verschijnt meestal in de gedaante van een mooie jonge vrouw met dik golvend roodbruin haar en gaat gekleed in een sliertige jurk. Toch leeft ze al langer dan menigeen. Shota kan een andere gedaante met bijbehorende stem aannemen, ze kan mensen beheksen en betoveren en samen met Zedd, een tovenaar van de eerste orde, veranderde ze de dag in de nacht. Shota heeft de gave om dingen te zien die zullen gebeuren en te zien of deze toekomst waarheid is of niet. Mede door deze gave is het zo moeilijk om Shota aan te vallen, want zij voorziet dit en kan hierop anticiperen. De achilleshiel van Shota is dat ze geen schild heeft tegen subtractieve magie. Subtractieve magie is de donkere kant van de additieve magie, het is de magie die komt van de kant van de onderwereld.

Denna

Denna is een Mord-Sith onder het bewind van Darken Rahl. Denna wordt beschouwd als de beste van alle Mord-Sith en wordt als zodanig toegewezen om Richard Cypher te breken. Denna ontwikkeld echter gevoelens voor Richard en betaalt de ultieme prijs om hem te bevrijden.

Magda Searus
Magda was Lady Searus, de vrouw van Eerste tovenaar Baraccus en stond bekend als het geweten van de Raad, omdat ze opkwam voor de kleinere naties van de Midlanden, die vaak geen stem hadden in de Raad. Na het overlijden van haar echtgenoot, hielp Magda de tovenaar Merrith met het creëren van het zwaard van de waarheid. Magda melde zich vrijwillig aan om de eerste Biechtmoeder te worden, als belichaming van de waarheid.

Chase
Chase woont buiten Hartland met zijn vrouw en zijn grote aantal kinderen. Hij verzamelt stenen tijdens zijn reizen. Hij vertelt graag over zijn reizen en wat voor soort problemen hij heeft meegemaakt onderweg. Hoewel hij wordt gevreesd door de meeste mensen, met uitzondering van kinderen, behandelt hij iedereen die hij ontmoet met respect. Nadat hij heeft vernomen dat Richard is aangesteld als zoeker van de waarheid, wijdt hij zich aan de verdediging van Richard.

Rachel
Rachel groeit oorspronkelijk op in een weeshuis met veel andere kinderen, waaronder haar broer. Nadat Rachel’s broer is vermoord wordt zij naar het paleis gebracht om de speelkameraad van prinses Violet te zijn. Na de folteringen van prinses Violet weet Rachel uit het paleis te vluchten en wordt gevonden door Richard en Kahlan. Ze wordt uiteindelijk geadopteerd door Chase.

Oude wereld

Nicci
De lezer maakt kennis met Nicci als één van de leraren van Richard in het Paleis der Profeten en als zuster van het duister. Ze wordt beschreven als een buitengewoon mooie en zeer krachtige tovenares. Nicci beheerst de zeldzame subtractieve magie en dat is één van de redenen dat zij zo gevaarlijk is. Haar bijnaam is de maîtresse van de dood en die naam doet zij eer aan. Haar verleden, geloofsovertuigingen en macht maken dat zij niets en niemand uit de weg gaat en haar meedogenloosheid. Ook heeft ze een tweede bijnaam: De slavenkoningin. Ook deze naam draagt ze met verve. Daar waar zij eerst tegenover Richard staat, zo is zij later meer dan toegewijd aan hem.

Annalina Aldurren
Ook wel bekend als Ann was bijna achthonderd jaar lang de prelaat van de zusters van het licht en had een zeldzame gave.

Verna Sauventreen
Verna was degene die Richard naar het Paleis der Profeten bracht om hem met zijn gaven te leren omgaan, maar later helpt zij hem weer te ontsnappen. Zij was de opvolgster van Ann als prelaat van de zusters van het licht. Door het Paleis te moeten verlaten om Richard te vangen, is zij ook blootgesteld aan de tijd en hierdoor is ze veel ouder dan haar zusters die in het Paleis gebleven zijn.

Warren
Warren is een tovenaar en een latere profeet uit de Oude Wereld die in het Paleis van de Profeten in Tanimura woont.

Zes
Ook wel de Duistere heks genoemd. Haar vaardigheden zijn vergelijkbaar met die van Shota.

Prinses Violet
Ze is de dochter van Koningin Milena en de troonopvolger van Tamarang. Ze geniet ervan anderen pijn te doen. Rachel, haar speelkameraad moet het dan ook flink ontgelden.

Jagang
Jagang is de keizer van de imperiale orde en de eerste droomwandelaar die geboren is sinds de grote oorlog. Als droomwandelaar kan hij iemand zijn wil opleggen. Hij gebruikt dit aangeboren talent om begaafde Zusters van zowel het Licht als het Duister tot slaaf te maken en dwingt hen hun krachten te gebruiken om zijn doelen te bevorderen. Jagang is een zeer wreed man. Hij draait zijn hand niet om voor mishandelingen, martelingen en verkrachtingen. Hij is diegene die Nici gevangen nam en haar omvormde tot de maïtresse van de dood.

Wezens:

Naast de vele personages komen er ook diverse wezens in de verhalen voor. Zij zorgen voor spraakmakende passage. Om een beetje wegwijs te worden in welke wezens je kan tegenkomen, is hier een overzicht. 06c1369bc201a1e8df6125852399411f.jpg

Mriswith
Wezens die ooit Tovenaars waren, ze werden getransformeerd door het gebruik van additieve en subtractieve magie, De eerste Mriswith werd getransformeerd tijdens de grote oorlog zo’n 3000 jaar geleden, door Tovenaars van de Oude wereld.

De Sliph
Vormeloze wezens met een zilveren kleur werd ook zo’n 3000 jaar geleden gecreëerd door het veranderen van vrouwen, door de tovenaars van de nieuwe wereld tijdens de grote oorlog. De eerste sliph was een vrouwlijke luxe prostitué, ze werd gekozen omdat ze de namen van haar klanten tot het uiterste beschermde. De Sliph kan in vormeloze staat andere tovenaars vervoeren, over grote afstanden door de aaneengesloten systeem van ondergrondse tunnels en bronnen. Alleen Tovenaars die additieve en subtractieve magie bezaten kunnen gebruik maken van de Sliph.

Het bloedbeest werd gemaakt door de zusters van Duisternis in opdracht van Keizer Jagang. De zusters maakte hem met behulp van de zielen van de begaafden, en kon veranderen van gedaante. Door te reizen via de onderwerld kon deze jager over al opduiken. Zijn prooi was Richard Rahl.

Schaduwmensen
Zijn schaduwezens in de lucht. Ze hadden geen vaste vorm en geen precieze gestalte. Ze lijken gemaakt van een soort van rook en hebben ruwweg de grote van een mens. Ze hebben geen ogen en geen lichaam en komen uit de onderwereld. Doordat ze geen vaste vorm hebben zijn ze onkwetsbaar voor alle wapens, behalve voor de zwaard van de waarheid. Je kunt je niet voor ze verstoppen, doordat ze door alles heen kunnen “kijken”. Alleen een bot van een onderwereld dier kan ze in verwarring brengen.

Bloedvliegen
Kleine vliegende insecten. Die hun prooi een venijnige steek geven. Ze leven samen met de Kaai, die hen met bloed voeden.

De Kaai
De kaai komen in 2 soorten voor, de domme langstaartkaai en de intelligentere kortstaartige. Het zijn jagers, die met met behulp van bloedvliegen op hun prooi jagen. De steek van een bloedvlieg zorgt ervoor dat de prooi in beweging komt, hierdoor kunnen de Kaai deze vangen. Ze smeren het bloed van hun prooi uit over hun borst als beloning voor de bloedvliegen.

Nachtwisp
Een klein vliegend magisch wezentje. Ze zijn alleen zichtbaar als het donker is, ze hebben een hoge lichte stem. Ze geven een licht zilveren gloed af en als de biechtmoeder hen aanraakt dan gloeien ze roze. Ze zijn goed in het vinden van personen en objecten hoe ver weg ook. Ze worden dan ook wel eens gebruikt door biechtmoeders, maar ver van huis kwijnen de wezentjes weg.

Draken
Er zijn vele soorten draken, te onderscheiden door hun kleur. De rode zijn het grootst, de grijze die vaak als huisdier of voor de jacht worden gebruikt, het kleinst. De groene zijn de wat minder intelligentere en hebben een opvliegend karakter. De zwarte draken hebben over het algemeen een slechte inborst. Zeldzaamst zijn de zilveren draken, die heel goed kunnen vechten. 

Welke personage en/of wezens sprak jullie het meeste aan?



Reacties op: Magic Monday De wereld van D'hara deel 1

Meer informatie

Gerelateerd

Over

Terry Goodkind

Terry Goodkind

Terry Goodkind (1948-2020) was een Amerikaanse fantasy-auteur. Hij is vooral bek...