×

Eindoordeel: zon, zee en deze vakantiethriller!

op 26 mei 2020 door

Tarifa is de eerste leesclub  dat ik mocht coördineren, samen met negen vrouwelijke enthousiaste leesclubgenoten lazen we het nieuwe boek van Kiki Van Dijk. Het boek  kwam op het juiste moment, door onze quarantaine situatie konden we onze voetjes toch even in het zand steken op het zonovergoten strand van het Spaanse stadje Tarifa.

Kiki Van Dijk (1968) is het pseudoniem van een Nederlandse schrijfster, ze houdt zelf van reizen en heeft op verschillende plekken op de wereld gewoond. Voor het schrijven van haar boeken bezoekt Kiki de eilanden of plaatsen zelf en dat merken we onmiddellijk tijdens het lezen, kuieren door de straatjes, een cocktail in ons hand en de Spaanse zon op ons gezicht.

Het verhaal:

Om uit hun drukte bestaan te ontsnappen vertrekt het succesvolle koppel Liv en Alex en hun 15-jarige zoon Pepijn naar hun favoriete vakantiebestemming Tarifa. Terwijl Alex en Pepijn surfen, geniet Liv van haar welverdiende rust. Als op een avond Pepijn niet terugkeert van een avondje stappen, begint er een helse zoektocht.

Verwachtingen:

Voor sommige onder de dames was het een kennismaking met de auteur, andere hadden dan weer alle boeken van Kiki verslonden. Fan van het eerste uur is Pleun: “Ik heb alle boeken van Kiki van Dijk gelezen en vind ze steeds beter worden. Hoge verwachtingen dus hier.”  Er waren ook lezers die verlangden naar de zonsondergang in het mooie Tarifa, zoals Ellen verwoorde: ”Ik verwacht van dit boek dat ik op reis ga naar Tarifa. De stad leer kennen door de gebeurtenissen die er plaatsvinden. Ik verwacht een goed opgebouwde verhaallijn met veel verschillende personages, in ieder geval 1 of meer doden en spanning tot aan het einde.”

Hoofdpersonage:

Gedurende het verhaal kreeg het hoofdpersonage Liv wel wat te verduren en dit onder het kritisch oog van ons tienkoppig leesclubje. Akke: “Ik zag Liv als een ondernemende, sterke vrouw. Dat moet ook wel met een eigen bedrijf. Ik had echt het idee dat ze alles goed op orde had, maar toch veranderde haar leven totaal. Gedurende het boek vond ik haar zelfstandiger worden.” Toch was er ook wat irritatie naar Liv toe, Fryskmemke: “De emoties van Liv... ik irriteerde mij eerder een beetje aan haar dan dat ik mij in haar in kon leven. Ze is naïef. Pas op het eind vond ik Liv een leuke vrouw worden.”

Schrijfstijl & opbouw

We waren het volmondig eens dat dit een vakantiethriller is, even zwemmen en dan weer het boek opnemen en verder lezen. Ilja noemt het boek een echte vakantiethriller, een boek met een redelijk eenvoudige schrijfstijl. De verhaallijn is goed te volgen met af en toe een kleine verrassende wending. Cherise ziet het verhaal dan weer met een kritisch oog: “ Ik zou de schrijfstijl spannend noemen, geen thriller. Het verhaal leest lekker weg, maar er zaten voor mij geen stukken in waarbij ik echt op het puntje van mijn stoel zat.” Over het algemeen waren we het eens over de vlotte schrijfwijze en de duidelijke opbouw, zon, zwembad en dit boek waren voor deze leesclub de ideale combinatie.

Verwachtingen waargemaakt:

Voor sommige leesclubgenoten was het een kennismaking met de auteur, waar het voor andere een blij weerzien was, maar waren onze verwachtingen nu ingelost? Shannon mistte doorheen het verhaal wat diepgang: “Ik vond het verhaal leuk voor tussendoor maar een echte thriller is dit niet. Ik werd niet constant getriggerd om door te lezen. Het hoofdpersonage bleef teveel op de oppervlakte terwijl ik van bijvoorbeeld Isabella  meer hoogte kreeg.” Hier sloot Pleun zich direct bij aan, het verhaal is te oppervlakkig, leest vlot weg, maar spijtig genoeg haalt Tarifa het niet van de Kiki’s boek Winterberg. Ilja zag haar verwachtingen dan weer wel ingelost: “Op zich zijn mijn verwachtingen wel uitgekomen. Het boek heeft onverwachte wendingen en ik wilde graag wat verwarring, nou dat zat erin.”

Ons oordeel:

Met de Spaanse zon nog op ons gezicht, kwam het moment aan om onze bagage in te pakken en onze recensies neer te schrijven. In alle recensies kwam vooral terug dat dit een echte vakantiethriller is, zwembad, zon en dit boek dat leest als een sneltrein, toch dreef er ook een klein minpuntje aan de oppervlakte en dat was vooral het gemis aan diepgang in het verhaal.

Elsbeth: Het zomerse Tarifa, dat je met zon, zee en vakantie associeert, contrasteert met de donkere kant die het blijkt te hebben. (***)

Cherise: De personages in het boek zijn er te veel, waardoor het wat chaotisch overkomt, hierdoor zijn de rollen van bepaalde personages niet goed uitgewerkt en ontstaan er losse eindjes. (**)

Fryskmemke: Als lezer word je meegezogen in het verhaal, je wilt weten wat de waarheid is. Ik heb dit boek dan ook in 2 middagen uitgelezen. Richting de ontknoping komt er iets meer vaart in het verhaal.  (****)

Met  5 keer drie sterren, 4 keer vier sterren en één keer twee sterren komt het boek Tarifa aan een mooi gemiddelde van 3,3 sterren.

Geschreven door jullie leesclubcoördinator Wendy

Reacties op: Eindoordeel: zon, zee en deze vakantiethriller!