×

Clubrecensie - Oma Vogeltje

op 18 december 2018 door

Boy is terug. Het aandoenlijke jongetje uit De kleine walvis, Prentenboek van het Jaar 2017, beleeft een nieuw avontuur. Natuurlijk moeten we dit prentenboek bekijken om te zien of het aan zijn voorganger kan tippen.

Door Katy

In de vakantie gaat Boy logeren bij zijn oma. Eigenlijk weet hij niet zo goed wat hij van haar moet denken. Omdat oma het altijd druk lijkt te hebben, trekt Boy er in z’n eentje op uit. Hij ontdekt een leuke grot om in te spelen, maar dan steekt er een storm op. Boy vindt een klein vogeltje dat zijn hulp goed kan gebruiken. Alleen hoe raakt hij terug aan het huis van oma in dit slechte weer?

Oma Vogeltje is volledig getekend in de lijn van De kleine walvis en De kleine walvis in de winter. Boy draagt zijn kenmerkende muts en gestreept truitje met een gele oliejekker. De omgeving die Benji Davies neerzet is een feest voor het oog. De landschappen zijn indrukwekkend en poëtisch tegelijk. Geel, blauw, grijs en bruin worden gebruikt als kenmerkende kleuren. Niet zo gek wanneer het boek zich afspeelt aan de kust. De combinatie van licht en donker is echter erg mooi uitgebalanceerd en komt tot z’n recht doordat de prenten vaak de hele spread beslaan.

De scènes binnen in het huisje hebben veel details. De prent waarop een reeks vogeltjes binnen op een draad zitten is grappig en ontroerend tegelijk en overal is wat te zien. Het huisje van oma, dat uit een omgekeerde boot bestaat, zit propvol leuke dingen: een oude radio, een kleurrijk schilderij van een vuurtoren, een boek over zeewier, … . Davies betoverd de lezer (3+).

In het eerste boek was Boy behoorlijk eenzaam en sloot hij vriendschap met een walvis. Opnieuw speelt eenzaamheid een rol in het verhaal. Dit keer is het oma die eigenlijk wel wat gezelschap kan gebruiken. Gelukkig vinden Oma en Boy elkaar en ontstaat er veel genegenheid. Bovendien heeft het geredde vogeltje weinig zin om opnieuw te vertrekken. Deze mooie parallel wordt gebracht zonder dat de gelijkenissen te veel opvallen. De plot is fraai en zowel visueel als tekstueel prima uitgewerkt.

De tekst is lekker groot gedrukt, maar staat de prenten niet in de weg. De zinnen zijn mooi in de tekeningen geïntegreerd. De opmaak laat toe dat het verhaal gemakkelijk kan worden voorgelezen. Edward van de Vendel vertaalde de tekst uit het Engels en zorgde ervoor dat het een taalrijk boek is, waarvan de woorden mooi aansluiten bij de tekeningen, maar ook genoeg uitdaging bieden.

Oma Vogeltje is het soort prentenboek dat vraagt om gekoesterd te worden. De innemende prenten van Davies en het fijnzinnige verhaal, zullen ook het hart van de voorlezende volwassenen doen smelten. Er spreekt poëzie uit de boeken over Boy en de jongen mag op deze manier nog veel avonturen beleven.

Eindoordeel: 5 sterren