×

Schrijf je recensie

op 14 april 2018 door

Alya is een veertienjarig meisje dat opgroeit in het negende-eeuwse Cordoba. Ze heeft de bijzondere gave om vreemde talen al gauw eigen te maken. Hierdoor spreekt ze de talen van de landen om haar heen, maar ook het Frankisch. Dit heeft als gevolg dat zij als tolk wordt meegestuurd met een gezantschap. De tocht zal alles behalve voorspoedig verlopen.

Alya is het eerste deel in een tweeluik rond het meisje Alya geschreven door Hay van den Munckhof (1949)

De Leesclub

Alya
Hoofdpersoon Alya is een meisje van 14 jaar. De lezer beleeft het verhaal via haar ogen en dat roept de vraag op of de vertelstem wel past bij een meisje van die leeftijd. Waar ze op sommige momenten vrij volwassen lijkt te klinken, is ze op andere momenten juist een beetje naïef. Lezers zijn het er al snel over eens dat de 14-jarige Alya niet te vergelijken is met de 14-jarige meisjes vandaag de dag: “Bij het 'prototype' tienermeisje uit de huidige samenleving? Nee. Maar de tijd is anders, de vaardigheden van Alya en haar opvoeding maken haar wijzer dan we nu van een 14-jarige zouden verwachten”, aldus Laurette89. Leeftijd is uiteindelijk geen indicatie voor volwassenheid”, weet Dooo daar nog aan toe te voegen. Ook Janneke van Geertruy heeft daar nog wat over te zeggen: “Ik vind Alya's denkwijze en handelingen eerder passen bij een volwassene van nu. In die tijd was je met veertien eigenlijk ook al volwassen en vaak al getrouwd / zwanger als vrouw zijnde”.
Sylvia Schouwenaars heeft nog wel een kleine opmerking met betrekking tot het volwassene gedrag dat Alya regelmatig vertoont: “Ik denk dat een meisje van die leeftijd, in die tijd zou denk ik meer angstige gedachten hebben gehad.”

Een landkaart
Het kan bijna niet missen, maar in Alya staat een grote reis centraal. Een deel van die reis is vastgelegd door middel van een kaart. Dat roept vragen op bij deelnemers: waarom niet de volledige reis? Daar kan auteur Hay van den Munckhof een vrij duidelijk antwoord op geven: hij wil nog niet te veel van de reis verraden. Wellicht kunnen we in een volgend deel wel een completere kaart verwachten. Hay gaat in elk geval zijn best doen en denkt de uitgever ook wel over de streep te kunnen trekken.

Opvallende zaken
Zo’n leesclub laat bij de deelnemers natuurlijk verschillende indrukken achter, maar wat vonden zij het meest opvallend aan dit boek? Alya’s gave wordt regelmatig genoemd. Laurette89 gaat hierbij nog iets veder en heeft het ook over de manier waarop Alya deze gave gebruikt: “Ze weet niet alleen zichzelf te redden, maar ook een hoop vriendschappen te sluiten.”
Gerlinde noemt de ontwikkeling die Alya gedurende het verhaal doormaakt als een opvallend element. Sylvia Schouwenaars zoekt het juist in een hele andere hoek: “Het meest opvallende vind ik de onwaarschijnlijke kans dat iemand zo vaak kan ontsnappen aan het verhaal.”

Eindoordeel en waardering
Het merendeel van de lezers was erg enthousiast en lijkt ook zeker van plan te zijn om het vervolg te lezen. Het gemiddelde eindoordeel komt uit op ruim 3,5 ster.

Wendy Hogendoorn: “Het lijkt op een informatieve film die langskomt, die verteld wordt, in plaats van beleefd wordt.” (2 sterren)