×

Eindoordeel - je recensie

op 10 november 2016 door

De razend enthousiaste deelnemers aan deze Hebban Leesclub lazen de afgelopen weken ‘Bewaring’, de debuutroman van de spraakmakende talkshowpresentator Graham Norton over politieagent PJ Collins, die in een rustig Iers dorpje ineens een duistere zaak op z’n bordje krijgt. Nieuwsgierig naar het eindoordeel?

INHOUD

Het verhaal speelt zich af in Duneen, een rustig dorpje, ver genoeg verwijderd van de grote steden om z’n eigen charme te hebben behouden. Onder de inwoners bevindt zich de zwaarmoedige politieagent PJ, die een eenzaam, monotoon leven leidt en van maaltijd naar maaltijd leeft. Tot nu. Wanneer er een duistere ontdekking wordt gedaan op een bouwplaats bij de oude school, worden er lang verzwegen geheimen geopenbaard en komen oude twisten boven water, en blijkt het rustige, ooit onschuldige en in zichzelf gekeerde dorpje een duistere en inhalige kant te hebben.

LEESCLUB

Aan de hand van een twee voorpretvragen en een tiental discussievragen bespraken de leesclub-deelnemers wat zij van het boek vonden.

De verwachtingen voor ‘Bewaring’ waren vooraf hooggespannen. Bijna iedereen verwachtte een spannend boek met de humor die zij kennen van Graham Norton. Zoals Marieke mooi zegt: ‘Ik verwacht een spannend boek met een vleugje Agatha Christie, een sfeertje als Midsomer Murders en een dosis humor’.

De cover van het boek vonden de leesclubleden aan de voorkant veelal prachtig gedaan. Evelien vindt het een intrigerende cover, mooie blauwtinten wat een schemering suggereert, een huis waar licht uit straalt en waar een politieauto voor staat, verderop een groot vuur. Bijna een soort scene uit een film of tv-serie. Maar die grote portretfoto van Graham op de achterkant? Moest dat nu? De conclusie, mooi samengevat door Bibi was dat de grote foto van de bekende televisiepersoonlijkheid waarschijnlijk goed voor de verkoopcijfers zou zijn.

Een saillant detail is dat het MissVissch is opgevallen dat een aantal personages vaak rollen met hun ogen. Andere leesclubleden gingen hierop letten en hahaha, verdomd! Het is nog zo ook!

Heerlijk is de herkenbaarheid die het kleine Duneen oproept bij de leesclubleden. Het blijkt dat een aantal van ons in een klein dorpje wonen of daar vandaan komen en behoorlijk wat uit het boek kunnen herkennen. Marije geeft aan dat de onderhuidse spanning goed is weergegeven.

Het valt Ina op dat ze na het lezen van het eerste deel van ‘Bewaring’ nog geen personage is tegenkomen dat gelukkig is. Desondanks vindt ze het boek heel prettig lezen en, zo geeft Ina aan, een hoog Midsomer Murders gehalte is present. Vanessa geeft aan dat ze de personages niet zo excentriek als wel menselijk vindt neergezet.

Zoals in elk boek, is er in ‘Bewaring’ natuurlijk ook een hoofdthema te ontdekken. Al worden de leesclubleden het niet helemaal eens met elkaar. Anneke geeft aan dat eenzaamheid er bovenuit springt, het niet willen vertellen aan anderen hoe zij zich echt voelen om de ander te beschermen of bang waren voor de reacties. En Tessa geeft juist aan dat mislukte liefdes een groot thema zijn en het desondanks geen treurig boek is..!

‘Bewaring’ is natuurlijk vertaald vanuit het Engels. In het Engels heet het boek ‘Holding’ en dat vinden een aantal leesclubleden beter passen als titel. Guido heeft ‘Bewaring’ opgezocht qua synoniemen en een mooie rij gevonden. Als hij de synoniemen bekijkt, kan hij zeker meegaan de keuze van de titel. Zo is ‘Een geheim niet vertellen’ zeker al één goed argument om de titel van het boek te verantwoorden.

De schrijfstijl van het boek wordt vlot gevonden. Silvia geeft aan dat de schrijfstijl heel gemoedelijk is. Ze vloog letterlijk door tweede deel heen! De opbouw van het boek valt in de smaak. Marianne geeft aan dat er rustige stukken zijn en dan versnellingen. Soms uitgebreide informatie over personen of situaties en dan ineens stuken waar in korte tijd veel gebeurd. Zo is het ook met de spanningsboog. Greet vond het boek nergens echt heel spannend, maar het stoorde haar niet. Leesclubleden waren het met haar eens. Isabella beschrijft mooi dat ze door het wisselende perspectief en de flashbacks stiekem het gevoel had mee te gluren in het leven van de bewoners van Duneen en zo beetje bij beetje te kunnen ontdekken hoe de jaren zijn verlopen en wat voor tragiek zich heeft afgespeeld. Loes verwoordt het misschien het wel mooiste: Het is geen spannende thriller, maar meer een gezellige omschrijving van de dynamiek in een dorpje waar eigenlijk nooit veel gebeurd. En dan de grote opwinding. Mensen leven op, iedereen heeft zijn mening klaar. De hang naar sensatie wordt subtiel gebracht. In combinatie met de flashbacks geven de roddels veel informatie over het dorp en zijn bewoners. Het verhaal bevatte genoeg prikkels om het boek niet weg te willen leggen.

BEOORDELING

De meeste lezers zijn zeer enthousiast over ‘Bewaring'. Ruimschoots 4 sterren gemiddeld! Een aanrader dus! Het is het debuut van Graham Norton en het smaakt naar meer P.J. Rinzewind geeft aan dat wanneer je in het verhaal zit het moeilijk is weg te leggen en meerdere leden, waaronder Tessa gaat het vervolg lezen mocht deze uitkomen. Als afsluiting geef ik graag een citaat uit de recensie van Greet mee: Met PJ Collins heeft hij een personage geschapen dat zeer zeker een tijdje mee kan, geen overambitieuze dertiger of een door het leven getekende en gescheiden vijftiger. Nee, PJ is de gezellige dorpsagent die in volgende boeken hopelijk een volgend stapje op de carrièreladder mag zetten.

Hier volgt het eindoordeel van deze leesclub, samengevat door de coördinatorJouw input wordt verwerkt in het eindverslag. Heb jij alles gezegd wat je wilde zeggen in de discussie? Zorg dat je voor het einde alle leesclubvragen hebt beantwoord en je lezersrecensie van minimaal 150 woorden online hebt gezet op de boekpagina. Vind je het lastig een recensie te schrijven? Dan hebben we een aantal tips voor je.

Plaats hier een kenmerkende quote uit jouw recensie en vermeld daarbij het aantal sterren (* tot *****) dat je het boek gaf.

Beoordeel in je recensie het boek zoals het boek bedoeld is

Dit is een boek van een bepaald genre, dus zoek bij een thriller niet bijvoorbeeld de romantiek van een feelgoodroman of de zware content van een literaire roman (al kan dat er evengoed wel in zitten). Het kan heel goed zijn dat je ontdekt dat dit genre niets voor je is en dat je bijvoorbeeld liever chicklits of juist thrillers leest. Dan heb je een leuke uitdaging gehad en iets ontdekt over je voorkeuren. Het maakt een boek echter niet automatisch minder goed, dus probeer objectief naar het boek te kijken en zaken te ontdekken en te benoemen die goed of minder goed zijn aan het boek. Het gebeurt zo heel af en toe dat een boek een lage waardering krijgt van een lezer die andere genres gewend is, in een recensie met als toelichting 'Ik lees liever een romantisch boek' bij een thriller, of 'er zat helemaal geen spanning in' bij een chicklit, maar dat zegt natuurlijk meer over de leesvoorkeuren van de lezer dan over het boek zelf. Dit is het verschil tussen een leeservaring en een boekrecensie.

De leesclub

Wil je ook kwijt hoe je de leesclub hebt ervaren, wat je er leuk aan vond, wat je ontdekt hebt, dan kun je dat hier plaatsen. Liepen de meningen sterk uiteen, of was iedereen het wel met elkaar eens? Lees ook de recensies van de anderen eens, om te ontdekken wat hun eindconclusie was en hoe die afwijkt of overeenkomt met die van jou. Soms lopen de waarderingen enorm uiteen, van 1 tot 5 sterren. Soms vraag je je af of je hetzelfde boek hebt gelezen, maar vaak zul je ook heftig ja-knikkend het commentaar van je medelezers lezen.

Let op: plaats de volledige recensie op de boekpagina!