×

Schrijf je recensie

op 24 juni 2018 door

Over het boek
Timo Bruijns (1979) is schrijver en journalist. In 2014 won hij de finale van Manuscripting met een tekst die het eerste hoofdstuk zou worden van zijn debuutroman: Bloed is dikker dan water.

De zeventienjarige Tommy groeit op in een milieu van ritselaars, raddraaiers, drinkers en bordeellopers. Als hij na een uit de hand gelopen ruzie op school noodgedwongen moet nadenken over zijn toekomst, blijkt de afwezigheid van zijn vader hem nog altijd niet losgelaten te hebben. Tijdens een drankovergoten familiebarbecue op een snikkend heet zomerweekend moet hij beslissen: vertrekken of in de voetsporen van zijn vader treden?

De leesclub

De schrijfstijl
Een van de dingen waar de deelnemers het over eens zijn is de schrijfstijl. Deze wordt over het algemeen als erg prettig ervaren en leest makkelijk weg. Laura19907 zegt hierover: “Geen lange hoofstukken, maar wel humor. Hierdoor had ik het boek snel uit.” Lucia geeft aan dat ze de schrijfstijl toch ook een beetje sober vindt en weet de humor waar Laura het over heeft niet terug te vinden. En hoewel het boek over het algemeen weinig uitgebreide beschrijvingen kent laat Janneke Wst weten dat ze zich tijdens het lezen ergerde aan de uitgebreide beschrijvingen van drankpartijen.

De flasbacks spelen een belangrijke rol in de roman. Volgens Petra brengen ze diepgaan aan.  Saskia I. is het hier mee eens en vult aan: “De gebeurtenissen krijgen een plaats.”

De personages
Er komen meerdere personages voorbij, maar Tommy is duidelijk de hoofdpersoon. Hij maakt als een van de weinige ontwikkeling door, doordat je hem in verschillende fases van zijn leven leert kennen.
Marjolein zegt hierover: “Tommy ontwikkelt zich van jong kind tot jong volwassene.”
Tommy probeert alles wel terug op een rijtje te krijgen, een mooie toekomst op te bouwen,” weet  Saskia I. daar nog aan toe te voegen.

Maar in zijn geheel ontwikkelen de personages zich amper. “Je leert ze stukje bij beetje wel kennen, maar de karakters ontwikkelen zich niet echt,” aldus Ees de Winter. Meerdere lezers sluiten zich daar bij aan. “Tommy steelt de show en haalt er hier en daar een ander personage bij, maar zonder veel diepgang en dus ook zonder veel ontwikkeling.” Vertelt Lieve van Eeckhout.

Engeland
Tommy lijkt in het begin niet echt een levensdoel te hebben, maar al gauw wordt duidelijk dat hij wel degelijk een plan heeft. Tommy heeft zijn zinnen gezet op Engeland. Niet iedereen heeft dit doel even goed kunnen plaatsen. Volgens Janneke Wst blijf je als lezer nog met veel vragen achter. Wat haar betreft had de schrijver dan ook wel iets meer aanwijzingen mogen geven. Ook Carole jeunink vindt deze beslissing van Tommy moeilijk te plaatsen net als Wilma die zegt dat we eigenlijk alleen maar kunnen raden naar Tommy’s beweegredenen. Andere lezers weten dit beter te plaatsen, maar geven ook aan dat dit tegen het einde pas echt goed duidelijk wordt.

Eindoordeel en waardering
De deelnemers aan de leesclub waren wisselend enthousiast over hun blind date. Samen gaven zij gemiddeld 3,5 ster aan het debuut van Timo Bruijns.

Janneke Wst: “Het boek biedt niet veel meer dan een oppervlakkige beschrijving.” (2 sterren)