×

Boy21 valt zeer goed, maar oogt als een YA-boek

op 08 september 2016 door

In het najaar van 2016 brengt uitgeverij Lemniscaat de Nederlandse vertaling van Boy21, het boek van Matthew Quick, uit. Na onder andere Gefeliciteerd, Leonard Peacock, Liefde kan mislukken komt Quick wederom met een vernieuwend boek. Kan deze oud-docent ‘Q’ de lezer verrassen met Boy21? Maar liefst 25 Hebban-lezers lazen het nieuwe boek van Quick en spraken erover. Al snel blijkt ook Boy21 een schot in de roos. Vele lezers zijn het met Sandra Hutchison eens: ‘Boek las als een trein.’

Boy21 gaat over Finley, de blanke Ier op een grotendeels zwarte school. Zijn hele leven staat in het teken van basketbal. Het kleine beetje tijd dat hij overheeft, besteedt hij aan het mooiste meisje van de wereld: Erin. Na een van de trainingen roept Coach Finley bij zich. Hij vertelt Finley dat de ouders van topbasketballer Allen Russell zijn vermoord en dat Russell naar Finleys stad zal komen. Coach wil Russell betrekken in het team, maar voorziet problemen. Russell heeft sinds de moord niet alles meer op een rijtje en denkt dat hij vanuit de ruimte naar aarde is gezonden. Finley krijgt de schone taak vrienden te worden met Russell, alias Boy 21.

Boy7?

Marloes opent in het forum de discussie over de cover van het boek. Zij vraagt zich af wat andere lezers van de omslag vinden en of het de andere lezers ook aan Boy7 van Mirjam Mous doet denken. De meeste lezeressen en lezers kunnen de cover van het boek wel waarderen. Kiki geeft aan dat ze het boek niet snel gepakt zou hebben, wanneer het in de winkel lag: ‘Het hoofd komt namelijk te dreigend over.’

Boy21 en Finley

De discussie over de leesclubvragen opent met een vraag over de personages. Boy21 bevat twee hoofdpersonen: Finley en Boy 21. Marjo geeft aan dat Boy21 haar heel erg aansprak, omdat hij ‘vreemd’ gedrag vertoont. Marloes sluit zich bij haar aan. Anne de Wit geeft aan dat beide personages haar aanspreken, omdat beide personages sterke karakters hebben. Saskia merkt op dat de omslag van Russ (Boy21) wat abrupt kwam en dat het daardoor misschien wat ongeloofwaardig werd. Uiteindelijk blijkt dat alle personages door de verschillende lezers heel erg verschillend gewaardeerd worden. Er komt dan ook niet duidelijk één favoriet personage naar voren: elke lezer heeft wel een favoriet. Wel wordt er vrij eenduidig gesproken over de coach in het verhaal: vele lezers kunnen zijn personage niet echt waarderen.

Ook wordt er gesproken over de ontwikkeling die de personages doormaken. Waar de meeste lezers vinden dat beide hoofdpersonen wel een ontwikkeling doormaken, vindt Annelies het tegendeel: ‘Beide ontwikkelen ze zich eigenlijk niet zo.’ Andere lezers benoemen de plotselinge verandering van Boy21 als bijzonder. Toch lijkt deze verandering de meeste lezers niet echt te storen.

Simpel maar doeltreffend?

Hoewel lang niet elke lezer iets van Quick gelezen had voordat hij dit boek las, kan elke lezer iets zeggen over de schrijfstijl. eReader merkt op dat de schrijfstijl niet opvallend is, maar dat het boek wel goed was. Kiki, die wel eerder wat van Quick gelezen heeft, benoemt de schrijfstijl als ‘simpel’. Ze geeft aan dat dit kenmerkend is voor de boeken van Quick. Onder andere Goldie, Sandra en MissyP zijn het met Kiki eens: het boek is simpel geschreven en leest prettig weg. Wel rijzen hier de eerste vraagtekens over het boek. Het boek wordt opgesteld binnen de categorie Literatuur & romans, maar doet aan als een Young Adultboek. Past het boek niet beter in die categorie? Onder andere Boekenrupsjenooitgenoeg vindt Boy21 door de schrijfstijl duidelijk een YA-boek. Echter, erg vindt ze het niet: ‘Wat ik overigens niet storend vind, want het zorgt ervoor dat het boek leest als een trein! Ik wil zeker meer van hem lezen!’

Kan Quick de lezer raken?

Op de vraag of Quick de lezer heeft kunnen raken wordt redelijk eensgezind gereageerd. Annelies geeft aan dat de auteur haar vooral met het laatste gedeelte van het boek heeft kunnen raken. Ze vindt de keuze die Finn moet maken emotioneel en zwaar. Wel geeft ze aan dat het boek wat simpel is. Rika sluit zich daarbij aan. Ook zij geeft aan wel geraakt te zijn door het verhaal, ondanks dat het verhaal te simpel aanvoelde.

Zahira werd ook geraakt door het verhaal. Zij geeft aan het niet droog te hebben gehouden tegen het einde van het verhaal. Ook Raywoman geeft aan tissues nodig gehad te hebben.

eReader moest het verhaal even wegleggen, omdat hij zo geraakt werd. Hij benoemt een van de laatste delen van het boek als een van de meest indrukwekkende delen: ‘De sfeer, die bleef nog een tijd hangen nadat ik was gestopt met lezen en ik had er wel bij willen zijn, die nacht.’ Danielle geeft aan ook wel geraakt te zijn door het verhaal. Zij weet echter niet goed of het positief of negatief was. Ze geeft aan dat het verhaal wel insloeg, maar dat het haar niet écht kon raken.

Met Boy21 kun je alle kanten op

Bijna elk boek bevat boodschappen, zo ook Boy21. Over welke boodschap Quick nu precies heeft willen uitdragen, heerst deels verdeeldheid. MissyP en Raywoman geven aan dat het boek belang hecht aan het feit dat je jezelf mag zijn en dat je anderen moet respecteren zoals ze zijn. Ook Sandra ziet in Boy21 het ‘jezelf zijn’ als iets belangrijks evenals Boekenrupsjenooitgenoeg.

Ook het thema ‘opkomen voor jezelf’ lijkt in Boy21 een belangrijk thema. Saskia de Wit: ‘maak je eigen keuzes en laat je niet leiden door anderen.’ Marloes sluit zich daarbij aan. Uiteindelijk is het Goldie die een slotconclusie formuleert. Het is een conclusie waar onder andere Guido zich goed bij aan kan sluiten: ‘ieder individu wordt gevormd door opvoeding, ervaringen, achtergronden, omgevingen en keuzes die worden gemaakt. Dat je niet beter bent dan mensen die net ieder anders zijn dan jij. Ondanks de verschillen kunnen mooie vriendschappen ontstaan. In relaties is het geven en nemen.’

Uitgekomen verwachtingen?

De leesclub eindigt met de vraag of de geschepte verwachtingen uitgekomen zijn. Guido geeft aan niet echt verwachtingen te hebben van dit boek. Hij heeft genoten van Boy21. Zahira en Wendy sluiten zich hierbij aan. Ook zij hadden geen verwachtingen en vonden het verhaal in Boy21 mooi.

Kiki en Sandra hadden beide verwacht weer een goed boek van Quick te lezen. Hun verwachtingen zijn volledig uitgekomen. Diverse andere lezers sloten zich hierbij aan. Het lijkt erop dat Boy21 perfect aansluit bij andere boeken van Quick.

Diverse lezers verwachtten bij Boy21 iets anders. Zo had Ingeborgleest! een boek verwacht waarbij de Ierse maffia centraal zou staan en Anneke had een sci-fi boek verwacht, op basis van de voorkant. Deze verwachtingen kwamen dan ook niet uit. Ook Annelies had andere verwachtingen. Zij had een complexer verhaal verwacht, op basis van de tekst op de achterflap. Haar verwachting kwam niet uit, maar het verhaal heeft haar duidelijk niet teleurgesteld.

Marloes en diverse andere lezers halen aan dat dit boek een YA-boek lijkt, ook al staat het misschien aangeduid onder Literatuur & Romans. Ingeborgleest! is duidelijk: ‘Prima te lezen voor volwassenen maar te licht om als volwassenenliteratuur te worden aangeduid.’ Pepijn geeft aan het hier niet mee eens te zijn. Hij vindt het niet per sé voor YA, het is ook voor volwassenen leesbaar.

Het lijkt erop dat Quicks Boy21 bijna elke lezer wel kon bekoren. Ook al kwamen niet alle verwachtingen bij iedereen uit; het boek sloeg bij de meeste lezers wel aan, zo blijkt uit de reacties op de laatste leesclubvraag.

EINDOORDEEL

Al vrij snel blijkt dat Boy21 door menig lezer gewaardeerd kan worden. Dit is dan ook goed terug te zien in de eindoordelen: bijna iedere lezer waardeert dit boek met 4 van de 5 sterren. Ook de opmerkingen over het boek liegen niet: Boy21 lijkt een mooi boek dat gelezen moet worden.

Marjo is helder: ‘Top verhaal over vriendschap tussen verschillende mensen. Het boek heeft mijn kijk op Young Adultboeken positief veranderd.’ Zij is daarmee niet de enige die het boek in de YA-categorie plaatst. Ook Zahira, Anneke en Rob plaatsen het boek in deze categorie. Rob geeft aan het boek waarschijnlijk mooier gevonden te hebben wanneer hij achttien was. Desondanks heeft hij van het verhaal kunnen genieten. Ook Zahira en Anneke hebben kunnen genieten van het boek. Goldie benoemt ook het Young Adultgenre als genre waar dit boek het beste binnen zou passen. Toch heeft het boek Goldie plezier kunnen bezorgen.

Annelies en Danielle benoemen de schrijfstijl als een positief punt in het boek. Beide dames hebben kunnen genieten van het verhaal, dat goed te lezen was door de simpele schrijfstijl en het simpele verhaal. MissyP sluit zich hier bij aan door te benoemen dat het boek korte hoofdstukken heeft en een rustige bladspiegel. Raywoman had het boek liever nog wat dikker gehad: “Wat mij betreft had het boek nog dikker mogen zijn, zodat ik nog langer mee had kunnen drijven in de wereld van deze jongen.” Ook Pepijn, Guido en eReader zijn ook erg positief over het boek én over de leesclub. Ze zijn blij dat ze het boek hebben mogen lezen.

Diverse lezers weten ook minpunten in het verhaal aan te wijzen. Saskia de Wit benoemt de missende diepgang in het verhaal als minpuntje, ook al heeft ze genoten van het verhaal. Guido stuit op diverse vreemde kronkels in het verhaal van Boy21 die het verhaal misschien wat minder mooi maken. Maar ook met 3 sterren krijgt het boek bij hem een voldoende.

Uiteindelijk vangt Boy21 een dikke voldoende van alle lezers uit de leesclub. Het is – volgens de meeste lezers – een mooi boek over vriendschap, sport en onvoorwaardelijke liefde. Ook de thema’s eer en opoffering krijgen een rol toebedeeld in het verhaal, zoals Pepijn benoemt. Het is een boek met een spannende opbouw, soms iets te veel basketbaldetails en met een mooi dramatisch einde, aldus Rob. Kiki verwoordt haar eindconclusie mooi: ‘Het is een boek dat ik niet per sé aanraad, maar het is wel een boek dat je ooit gelezen moet hebben. Eigenlijk geldt dit gewoon voor alle boeken van Matthew Quick.’ Ook Rika is positief: ‘Het boek is prachtig geschreven, je kun je er helemaal in inleven en het voelt alsof je erin wordt gezogen.’ Met 4 (3,9) uit 5 sterren scoort het boek Boy21 dan ook een dikke voldoende!

Reacties op: Boy21 valt zeer goed, maar oogt als een YA-boek