×

The Corporate Tribe; een prachtige buitenkant met boeiende en inspirerende inhoud

op 27 december 2016 door

Een heel nieuwe soort leesclub op Hebban. Een leesclub met een management boek. Een leesclub met een hele diverse groep mensen die allen vanuit hun eigen uitgangspunt The Corporate Tribe ter hand nemen. Aangeschoven zijn in ieder geval leerkrachten, medewerkers uit de zorg en van kantoor, student en ZZP’ers.

Om maar ééns met een mooie binnenkomer te starten, zowel de hardcover vormgeving als de prachtige foto’s werden door alle lezers erg gewaardeerd. Ook de nummering van de bladzijdes is op een mooie manier vormgegeven noemt Dina nog specifiek en Jan is van mening dat als de inhoud gelijkwaardig is aan de vorm en verpakking ons nog veel moois te wachten staat.

Helma: Met De Corporate Tribe hebben ze een boek afgeleverd dat niet zal misstaan op menig directietafel. De hardcover, de illustraties en mooie vormgeving stralen kwaliteit uit en het boek nodigt uit om op te pakken en door te bladeren.

In de eerste hoofdstukken lezen we vooral over de theorie van corporate antrolopogie en MJvG en Karina hadden toch vanaf het begin meer verhalen verwacht waardoor dit wel even worstelen was. Het etic versus emic perspectief en de cirkel van cultuuraanpak zijn voor velen een bekend gegeven, maar voor Herman is juist de analyse achter de vraag een interessante benadering.

Dina: Vaak zijn boeken over cultuurverandering nogal technisch van aard. Dit boek is dat niet. Het is heel toegankelijk, niet alleen door de manier van schrijven of het taalgebruik maar vooral door de vele verhalen waarmee alles is verweven en de lessen die daarin besloten liggen.

Het tweede deel is getiteld “In de relaties gebeurt het”. Het concept van de Kgotla, rond vergaderen afkomstig uit Afrika, spreekt HebbanJohan dan weer erg aan. De cirkel van relaties en het “framing” uit hoofdstuk 5 leverder o.a. bij Marina Verseput  veel stof tot nadenken. Voor Annet bracht de uitleg van de cirkel op deze manier meer zicht op de impact die deze verdeling op een individu heeft. Ook Herman ging door dit hoofdstuk gelijk zijn eigen relatie cirkel weer even na. In The Corporate Tribe worden wij als lezers steeds meegenomen in deze boeiende theorie middels prachtige verhalen die zich soms ver weg en soms dichtbij afspelen. Bijvoorbeeld de invloed die je omgeving op jouw heeft wordt uitgelegd door een man die in New York geen strijd aanging met alle zwartrijders in de metro door hard op te treden maar door alles schoon en fris te maken. Voor iedereen van ons aanleiding om onze eigen werkplek onder de loep te nemen. Waar Helma de flexibele werkplekken prettig vind voor het contact met collega´s, hebben zowel Marina als Marina Verseput juist “last” van de telefoongesprekken en de kantoortuin conversaties.

HebbanJohan: De corporate tribe is absoluut een boek om dicht bij de hand te houden. Het is inhoudelijk zeer interessant en daarnaast ook nog eens prachtig vormgegeven. Een boek voor op de salontafel, niet enkel om het geregeld zelf ter hand te nemen maar ook om met bezoekers bepaalde topics aan te kaarten.

In het derde deel gaan Braun en Kramer in op de vijf soorten verandervragen die zij vaak onder ogen krijgen. We lazen over het oprichtingsverhaal in leven houden, waarbij Marina een karakteristiek voorbeeld schetste van hoe dit bijvoorbeeld in een Amerikaans bedrijf gaat. Sanderr heeft de ervaring dat dit gebeurt doordat de oprichters regelmatig een ronde door het bedrijf maken en met iedereen in gesprek gaan terwijl Annet het oprichtingsverhaal van haar organisatie niet kent. In hoofdstuk 12 verhaalt men in The Corporate Tribe over het “ondertussen” middels het verhaal van de 12-jarige jongens van de Tribe Ndembu die met een chief het bos in gaan en pas als de chief het zegt weer terugkomen en tot mannen zijn verworden. Niemand die weet wat er gebeurt en hoe lang het duurt, iedereen bevindt zich in het “ondertussen”. Voor Herman is het hier bewust mee bezig zijn wel een eyeopener terwijl Annet hier een nieuwe manier leest over hoe overgangsrites omgezet worden naar een organisatieverandering.

Jan Koster: Danielle Braun en Jitske Kramer laten overtuigend zien dat antropologen die rol uitstekend kunnen vervullen. Zij maken hun op ervaring gestoelde inzichten toegankelijk voor organisaties en hun leiders, zo is de terechte constatering van hun vakgenoot Joris Luyendijk op de achterkant van De corporate tribe.

Iedereen die heeft meegelezen deze leesclub is enthousiast over het boek. Ondanks dat de eerste theoretische hoofdstukken soms even doorworstelen waren, zijn het de praktijkverhalen die de theorie ondersteunen waardoor iedereen geboeid bleef lezen. Het laatste hoofdstuk geeft een samenvatting van het model om nog eens snel erbij te pakken en iedereen die het uitleent, zoals A van Steeg, Marina en Dina, willen het wel weer terug om er naderhand zelf weer in te kunnen kijken.

Herman Nieuwenhuis: Het boek leest vlot en heeft een goede opbouw met de juiste balans tussen theorie en praktische tips en handvatten. Dit komt ook omdat in het boek veel ervaringen van de auteurs zelf worden beschreven. Een waardevol boek dus, die je zeker helpt om met andere ogen naar je organisatie te kijken.

Een positieve en actieve leesclub over The Corporate Tribe wordt afgesloten met gemiddeld 4,6 sterren. Naar boven afgerond betekent dit een volle 5***** waardering van deze groep lezers.

Reacties op: The Corporate Tribe; een prachtige buitenkant met boeiende en inspirerende inhoud