×

Niets is wat het lijkt

op 08 maart 2018 door

Half maart ontvangen 15 gelukkigen, waaronder 5 leesclubdebutanten, het bericht dat ze zijn uitgekozen om in de leesclub van De erfgename mee te mogen doen. Ann haakt aan met een eigen exemplaar. De auteur Ellen De Vriend mengt zich al snel in het voorstelrondje in het leesclubcafé. Er wordt vaak en veel op elkaar gereageerd. Het belooft al snel een gezellige leesclub te worden.

Britt Hulsman is eigenaar van vier koffiebars. Samen met Richard, met wie zij al zesentwintig jaar gelukkig getrouwd is, heeft zij drie dochters en een hond (een bijrol van de hond van de auteur). Om een rustpauze in hun drukke bestaan in te lassen heeft Richard een romantisch weekend in Zeeland voor Britt geregeld. De eerste ochtend in hun Bed en Breakfast staat Britt voor een raadsel, Richard is spoorloos verdwenen.

Nog voor een letter is gelezen wordt al uitgebreid gereageerd op de eerste vraag in het discussietopic. Dayenne is de enige die al eerder een boek van deze auteur las. Voor haar een van de redenen om zich voor deze leesclub in te schrijven. De andere deelnemers verwachten (en hopen op) een boeiend, spannend verhaal, dat bijna niet weg te leggen valt.

De kaft roept verschillende reacties op. Zo geeft Kristel aan dat ze de kleuren mooi vindt omdat ze niet te heftig zijn. De pastelkleuren geven juist Martijn weer het gevoel dat het een vrouwenboek is.

Het gedrag van beide hoofdpersonages, Britt en Mara, wordt onder de loep genomen. Marina vindt dat Britt (te) kalm reageert als ze ontdekt dat Richard is verdwenen, terwijl Roosje aangeeft dat ze de reactie juist heel natuurlijk vindt. Wel is ze van mening dat Britt na de eerste reactie Richard wel heel snel afschrijft. Yvonne (Bookaddict) krijgt bijval als ze aangeeft dat de gedragsverandering van Mara (van liefde naar wantrouwen) ten opzichte van Richard wel heel snel gaat. Haar betrokkenheid bij de zaak vinden alle leesclubdeelnemers verwerpelijk.  Miranda zou al veel eerder naar de politie zijn gestapt en alles hebben opgebiecht, terwijl Hannie niet zeker weet hoe zij in een dergelijke situatie van financiële nood zou hebben gereageerd. De reactie van de politie na de melding van vermissing is ook onderwerp van discussie. Margriet vindt deze heel raar omdat ze het gevoel heeft dat Britt niet serieus wordt genomen. Karin echter vindt dat de politie heel goed reageert en dat het alleen maar logisch is dat Britt als verdachte wordt gezien. Het roept bij niemand verbazing op als blijkt dat het plan van Richard vol gaten zit.  De opzet van de verdwijning in de B&B is volgens Gerda wel een slim idee, maar door zijn geldnood maakt hij rare sprongen.

Dat de schrijfstijl van Ellen De Vriend met name Lizzie goed bevalt is duidelijk. Zij heeft naar aanleiding van deze leesclub twee eerdere boeken van deze auteur aangeschaft. Ook Yvonne is fan. Deze eerste kennismaking zorgt ervoor dat ze de auteur zal blijven volgen.

Voor dit eindverslag hebben alle deelnemers een suggestie voor de titel gedaan. “Niets is wat het lijkt” wordt door Annette geopperd. Deze suggestie krijgt de meeste bijval. Deze titel zegt meer wat over het boek dan over de ervaring met de leesclub. Voor dit laatste heeft Ann, die met een eigen exemplaar voor haar eerste leesclubervaring aansloot, een mooi idee: een eerste positieve kennismaking met deze schrijver.

De beoordeling
Al in de discussie blijkt dat het boek hoge ogen zal gooien in de beoordeling. Er wordt niet lager dan 3 sterren gegeven. Alle zestien deelnemers hebben een recensie geschreven. Vijf keer werd het boek met 3 sterren beoordeeld. Tien lezers vonden het boek 4 sterren waard. En een van de deelnemers gaf het boek het maximum aantal van 5 sterren. Gemiddeld resulteert dit in een afgeronde vier sterren.