×

Eindoordeel – Mooi opgebouwde thriller met verrassende twist

op 21 februari 2017 door

OVER DE JUISTE MAN

Hoofdpersoon is Oscar, een alleenstaande advocaat op leeftijd. Sinds een persoonlijk drama van twintig jaar eerder, staat zijn leven in het teken van wraak. Het is een gelaagde thriller waarbij vergelding vooropstaat. Net als zijn debuutthriller Lieve Edelachtbare, speelt ook zijn tweede thriller De juiste man zich af in de wereld van de advocatuur.

DE LEESCLUB

De leesclub bestond uit maar liefst 51 lezers, waarvan 1 lezeres met een eigen exemplaar. Ondanks dat veel lezers het debuut van Max van Olden (Lieve Edelachtbare) niet hadden gelezen waren de verwachting hooggespannen. Er wordt gehoopt op een superspannend, vlotlezend boek met een sterk plot. De sfeer zit er al direct goed in. Marije Ronteltap wordt door Marvin O. maar direct tot juridisch adviseur van de leesclub benoemd omdat zij ooit een blauwe maandag rechten heeft gestudeerd.

INTERESSANTE DISCUSSIE

Tijdens het lezen barst de discussie over de handelswijze van hoofdpersoon Oscar al snel los. De meningen zijn zeer verdeeld en staan soms lijnrecht tegenover elkaar. En dat levert interessante discussies op. Irma: “Als ik eerlijk ben had ik moeite om sympathie te voelen voor Oscar”. Een mening die o.a. gedeeld wordt door Hélène De Wuffel: “Ik had soms zin om het boek weg te leggen en ermee te stoppen omdat ik het zo gemeen vond dat hij anderen zo misbruikte. Het is natuurlijk begrijpelijk dat hij volledig doordraait na wat hij meegemaakt heeft. Maar heeft het hem daarom het recht om anderen zo te misbruiken?”. Lusaro hinkt een beetje op twee benen: “Ik kan ergens het gedrag van Oscar wel begrijpen maar vond toch dat ook hij te ver is gegaan”. Masc kan er wel begrip voor opbrengen: “Oscar, het hoofdpersonage leer ik steeds beter kennen doorheen het boek. In die mate dat ik zijn pijn en onmacht heel realistisch vind overkomen. Ik versta zijn drang naar vergelding”. Nel Crea stemt hiermee in: “Persoonlijk vind ik dat hij zich heel menselijk ontwikkelt. Dat wraak een groot probleem voor hem blijft snap ik wel”.

SCHRIJFSTIJL

Over de schrijfstijl is iedereen het eens: prettig, vloeiend, rustig, duidelijk, eenvoudig, vlot en beeldend omschreven. Bianca schrijft verwoordt het als volgt:” Niet te lang, niet te kort en geen gesmijt met een overdreven hoeveelheid jargon om Oscar te versterken als advocaat. Gewoon door karakter de advocaat maken, niet door dure woorden”. Ook Marvin O. is tevreden: “Geen ellenlange, literaire zinnen vol moeilijke woorden, maar eenvoudig taalgebruik dat het genre van het boek - een thriller - prima dient”.

De lezers die nog niet eerder iets van Max van Olden hebben gelezen vinden zijn schrijfstijl zelfs zo prettig dat ze bijna allemaal aangeven ook Lieve Edelachtbare zeker te gaan lezen.

OPBOUW EN PLOT

Over de opbouw van het verhaal ook niets dan lof. Francine Herrebaut: “Het is de auteur gelukt om via de opbouw een spannend en toch niet al te moeilijk leesbaar, boek te creëren”. Ook Karin Vinck is enthousiast: “Voor mij loopt de opbouw van het verhaal goed; op moment vraag je je af of bepaalde dingen wel realistisch zijn, maar gelukkig krijgt het verhaal dan kort daarna een nieuwe wending, waardoor alles mooi op de rails blijft lopen”. De perspectiefwisseling in de tijd vallen ook in de smaak. JaJansen: “De wisseling tussen heden en verleden loopt erg soepel en komt precies op het juiste moment, waardoor je Oscar begrijpt en kan volgen”. Greet Braem kan het ook waarderen: ´Ik hou er van wanneer een auteur wisselt van perspectief, locatie of tijd. In 'De juiste man' werd er gekozen voor sprongen in de tijd”. Ook Marije Ronteltap is lovend: “Ik was erg gecharmeerd van de opbouw van het verhaal. Alles wordt op een langzame manier verteld. En door de beeldende stijl lijkt het of we echt getuige zijn van de gebeurtenissen. Het hoeft niet altijd 'snel' te gaan. Nu wordt door Max echt de tijd genomen om het verhaal van Oscar te vertellen”. Een enkeling is minder tevreden, zoals Rinzewind: “Ik vond het boek nogal langdradig. Sommige passages waren dan ook echt beter geweest wanneer ze korter waren beschreven”.

Over het al dan niet realistisch zijn van de uitvoering van de wraak van Oscar zijn de lezers iets kritischer. Francine Herrebaut: “Het is een spannende reis, maar toch heb ik af en toe het voorhoofd gefronst omwille van sommige vergezochte en niet echt geloofwaardige handelingen en bedenkingen van Oscar”. En ook Fiona heeft haar bedenkingen: “Hoewel ik uiteraard niet weet hoe ik zelf zou reageren als ik in Oscar zijn schoenen zou staan, vond ik hem wel erg ver gaan in zijn wraakgevoelens. Bijna een beetje té ver, om geloofwaardig te blijven”.

Over de plot wordt ook veelvuldig gesproken en de lezers zijn tot bijna op het eind niet overtuigd of de Oscar voor zijn wraak wel de juiste dader op het oog heeft.

Max van Olden heeft meegewerkt aan de leesclub en beantwoordde vragen die de lezers naar aanleiding van het boek hadden. Hij gaf uiteindelijk uitsluitsel over naar wie de titel van het boek De Juiste Man nu eigenlijk verwijst, omdat de lezers het daarover niet eens konden worden.

EINDOORDEEL en WAARDERING

Het boek werd overwegend positief beoordeeld.

Een aantal leesclublezers beoordeelde het boek met 3*** waaronder Wendy van Lierop: “De Juiste man is me een beetje tegengevallen. Ik had meer spanning verwacht. De over de top zaken maken het ongeloofwaardig. Op sommige momenten”.
Ook Kitty1969 gaf 3***: “Verhaal las prettig weg, maar voor mij miste het toch de spanning wat een thriller tot een thriller maakt”.

De meeste lezers waardeerden het boek met 4**** zoals Marieke Scheers: “Je voelt de pijn die nooit is verwerkt, je voelt de onmacht, je leeft mee met de wraak en komt erachter dat wraak nemen nog niet zo eenvoudig is”.
En ook Maryam Thomasse vindt het boek 4**** waard: “Dat hij daarbij op de rand balanceert en er soms zelf overheen, lijkt hij af en toe toch tot het besef te komen dat wat hij in eerste instantie wilde: wraak nemen, misschien toch niet echt dat is wat hij nodig heeft om verder te komen in de rouwverwerking”.

Anneke was een van de drie lezers die de volle 5***** uitdeelde: “Het plot is heel verrassend, die zie je niet aankomen omdat je verwachtte dat het een totaal andere kant op zou gaan”.

Het eindoordeel van de leesclub komt gemiddeld uit op een mooie 3,5****.

In de onder dit artikel geplaatste reacties hebben de lezers een kenmerkende quote uit hun recensie van ‘De Juiste Man’ geplaatst en het aantal sterren dat zij het boek gaven.