×

Eindverslag: Makkelijk te lezen 'thriller'

op 28 maart 2024 door

Voormalig spion Maggie Bird kwam naar het kustplaatsje Purity om haar verleden achter zich te laten nadat een missie tragisch mislukte. Tegenwoordig leeft ze in alle rust op haar kippenboerderij. Maar wanneer Maggie een lichaam op haar oprit vindt, weet ze dat de geesten uit haar verleden haar opnieuw komen kwellen. Ze richt zich tot haar oude vriendenkring - allemaal gepensioneerde CIA-agenten - om te achterhalen wie haar probeert te vermoorden en waarom. De Martini Club-leden, zoals ze zichzelf noemen, zijn dan misschien wel gepensioneerd, maar ze hebben nog steeds een aantal handige skills die ze dolgraag willen gebruiken, al is het maar om hun huidige saaie levens op te fleuren.

Een nieuw boek van Tess Gerritsen, dat klinkt interessant! Zo hebben veel van de lezers van deze leesclub het inschrijven ervoor ervaren. Maar was dit boek ook zoals we allemaal hadden verwacht en gehoopt?

Plot

Tess Gerritsen weet de lezer in dit boek regelmatig op het verkeerde spoor te zetten. Er zitten een hoop onverwachte wendingen in. Sylvia ten Hove zegt dit op een mooie manier: "Sterk aan het plot vond ik de onverwachte wending op het eind van het boek. Ik had deze dader niet verwacht."

Ondanks dat er hele goede en verrassende elementen in het plot zaten, ontbraken er toch ook wel wat dingen. Zo zegt Nienke2010: "Ik vond het een kort en snel plot, het duurt 300 pagina's totdat je het hele verhaal kent en dan is in 20 pagina's het plot en einde van het boek. " Roel1en voegt daar nog aan toe: "Het was misschien beter geweest als het plot iets minder ingewikkeld was geweest. Ook al gaat het om spionage, dan mag toch in het boek een oplossing gepresenteerd worden aan het eind." Wat samen een goede samenvatting is voor de ervaringen van het plot. Het was kort, maar uitgebreid en nog redelijk cryptisch.

Het boek was makkelijk te lezen en volgens Kelly Visser kwam dit door het volgende: "Het viel mij op dat er gebruik is gemaakt van korte hoofdstukken en geen moeilijke woorden. Dit zorgt ervoor dat het makkelijk en lekker te lezen was." Lieve F. kan zich hier ook in vinden "Het boek leest werkelijk als een trein. Door de korte hoofdstukken en de cliffhangers wilde ik maar blijven doorlezen."

Wat positief is en wat je als schrijfster natuurlijk ook wilt bereiken met je boek. Vooral door de korte hoofdstukken ging het boek snel. En de regelmatige toevoeging van cliffhangers en onverwachte situaties maakte het dat het boek bijna niet neer te leggen was.

Spanning

Het spanningsniveau in het boek schommelde wel wat. Het was niet een constant spannende leeservaring en voelde hierdoor niet als een thriller. Dit wordt beaamd door onder andere Gerie222: "Ik vind het hele boek lekker spannend maar niet op thrillerniveau." Jenny vulde daar nog het volgende op aan: "Echt spannend was het vooral in het begin van het boek en aan het eind, het middenstuk was meer uitleg over de gebeurtenissen aan het begin van het boek en het afpellen van het plot."

Yvonne vulde wel op een goede manier aan "Ik denk ook dat naarmate er meer delen komen van deze serie de spanning van de boeken alleen maar toenemen en we de personages beter leren kennen." Iets waar we het eigenlijk allemaal wel mee eens waren. De verwachting is dat meer duidelijk wordt naarmate er meerdere boeken komen.

Dit boek kent Maggie als hoofdpersonage. Maar daarnaast zijn er nog een aantal bij personages die eigenlijk net zo belangrijk zijn voor het verhaal als Maggie. Al worden deze niet allemaal even goed uitgediept als wij zouden hebben willen zien. Jenny zegt hierover het volgende: "De rol van Bianca is me eigenlijk nog steeds niet duidelijk, was zij nu wel of niet door De agency gestuurd en met welk doel?" Ook Lieve F. heeft een goede aanvulling: " Jo Thibodeau kwam erbij als detective in een figurantenrol. Alsof ze ertussen gestouwd was om er toch maar een detective bij te hebben. Ze heeft geen enkele rol van belang gespeeld voor mij."

De groei van Maggie gedurende het verhaal is goed te merken. DeniseM zegt hierover het volgende:"Bij Maggie zie je de groei natuurlijk gedurende een groot deel van haar leven. Door alle flashbacks in het boek zie je hoe ze veranderd is en welke factoren daar invloed op hadden." Pamkruijer vult dit aan "Maggie gaat van een kil en afstandelijke type ontwikkelen tot een liefdevolle vrouw."

Met een gemiddelde beoordeling van 3,6 sterren kunnen we zeggen dat het boek geslaagd is. Ook al voldeed het niet aan alle punten die we van te voren hadden verwacht en gehoopt. Toch was het een vermakelijk boek wat makkelijk te lezen was. En hiermee is zeker de toon gezet voor nog meer boeken over ex-spionne Maggie en de rest van haar Martini-club.