×

Eindverslag: De Verloren Familie

op 27 november 2017 door

Onlangs kreeg Nederland de primeur van Jenna Blum’s nieuwe boek De Verloren Familie, over de nasleep van de tweede wereldoorlog. Het boek dat qua vormgeving doet denken aan haar debuut en bestseller Het Familieportret, schiep bij de leesclubdeelnemers hoge verwachtingen.

Dit eindverslag is van de hand van leesclubcoördinator Annemieke de Jong.

Peter Rashkin overleefde als Duits-Joodse een concentratiekamp. Na de oorlog komt hij naar Amerika. Hij wil een nieuw leven op bouwen nadat hij zijn familie (vrouw en twee dochtertjes) is verloren. Hij begint een eigen restaurant Masha’s, vernoemd naar zijn overleden vrouw. Het is juist daar waar Peter kennis maakt met model June, met wie hij later zal trouwen. In vogelvlucht wordt de lezer meegenomen naar verschillende fasen in het leven van Peter, June en hun dochter Elsbeth. Waar Peter een manier gevonden lijkt te hebben om het verleden achter zich te laten, blijkt dat dit verleden hem en zijn nieuwe familie blijft achtervolgen.

Beeldende Familieroman

Het boek is opgebouwd in drie delen. Het geeft een beeld van Peters leven na de oorlog vanuit het perspectief van de verschillende hoofdpersonages. “Het was mooi om de tijden te zien veranderen en de personages ook”, aldus Fannie. Flashbacks zorgen ervoor dat de lezer op summiere wijze kennis maakt met Peter zijn verleden. Het boek miste de diepgang die past bij een oorlogsverhaal. Harriet: “Je weet net te weinig over het verleden van Peter. Iets wat wel past bij zijn manier om met problemen om te gaan”. Waar Het Familieportret een opbouw naar een onthulling bezat, aldus Ineke, leidt dit boek niet naar een climax”. Peter laat zijn nieuwe familie met vragen en zorgen zitten. Ook de lezer blijft met vragen zitten over Peter zijn verleden.

De Verloren Familie bleek een familieroman in plaats van de verwachte oorlogsroman. Een verwachting die volgens de leesclubdeelnemers voort komt uit het soort kaft met de oneliner: “Hij overleefde de Tweede Wereldoorlog, maar de herinneringen aan zijn verloren familie laten zich niet verdringen…”. En aan de omschrijving van het boek. Hierdoor ontstond een verschil tussen verwachtingen over en het verhaal in het boek. Thema’s zoals oorlog, trauma, eenzaamheid en familie worden op prettige en beeldende wijze beschreven. Echter blijft een gevoel van te weinig informatie over Peters verleden bij de leesclubdeelnemers bestaan. Wanneer Peter eindelijk zijn stilte verbreekt, wordt deze niet meer in het boek besproken. “Een gemiste kans”, aldus Debbie.

Had schrijfster Blum antwoord gegeven op de vragen over Peter zijn verloren familie, dan had het beter aangesloten bij de verwachtingen van de leesclubdeelnemers. Het verhaal had dan beter volstaan als oorlogsroman. Wat overblijft, is een prachtig beschreven familieroman over de naweeën van traumatische ervaringen en de impact die dit kan hebben op overlevers en hun omgeving, met grote vraagtekens rondom het (oorlogs)verleden van Peter.

De Hebban Leesclub rond De Verloren Familie is afgesloten met een (afgeronde) gemiddelde waardering van ***.