×

Eindverslag - Een afstandelijke verhaal over een emotioneel onderwerp

op 22 oktober 2018 door

Inhoud

Door een misverstand komt een brief van Evan Hansen terecht bij Connor Murphy. Wanneer Connor vervolgens zelfmoord pleegt, willen de Murphy’s alles over Evan weten. Evan wil de waarheid wel vertellen, maar heeft eindelijk het gevoel van ergens bij te horen. Zo ontstaat een leugen die steeds groter wordt en waar Evan zich niet meer uit kan wringen zonder schade te berokkenen aan diegenen die betrokken zijn. Wat moet hij doen?

Een leesclub over een heel erg populaire musical. Het is een bijzonder uitgangspunt natuurlijk! We waren allemaal erg benieuwd hoe dat zou uitpakken en we dachten eigenlijk allemaal wel dat we het erg leuk zouden vinden, want de korte inhoud belooft een heftig verhaal.

De schrijfstijl las erg vlot, daar waren we het allemaal roerend over eens. Of dat nu een goede zaak was? De stijl zelf had niet veel bijzondere elementen, dus was vrij onopvallend en dat is ergens toch wel jammer. Een grijze, soepel lezende schrijfstijl, die misschien te luchtig was voor het onderwerp? Dat was de conclusie.
We bekijken het verhaal grotendeels door de ogen van Evan. Sommige stukken worden vanuit het oogpunt van Connor verteld en die waren voor de meesten het aantrekkelijkst. Dat komt voornamelijk door het feit dat er meer aan de verbeelding van de lezer wordt overgelaten in deze stukken. Alleen het feit dat Connor een geest is, was bij sommige lezers nog even moeilijk om aan te wennen.

Er spelen in dit boek verschillende thema’s die verband houden met jongeren. Het gevoel van eenzaamheid  of gebrek aan binding met leeftijdsgenoten en wat dat kan teweegbrengen. Dat je ook liever dood wil dan zo verder te leven. Het gevoel hebben dat niemand je begrijpt is een facet dat in mindere of meerdere mate bij de puberteit hoort en niet alleen in die periode hebben mensen daar moeite mee. We kwamen erachter dat we het misschien ook konden omschrijven als ‘er niet toe doen’.
Met bovenstaande hangt natuurlijk ook samen dat een andere boodschap uit het boek is #youwillbefound. Dat is erg positief.
Een ander thema is waarheid. Wanneer vertel je de waarheid? Wanneer verandert een ‘leugentje om bestwil’ in een enorme leugen die schade berokkent aan de omgeving? Egoïsme en onzekerheid komen verschillend tot uiting in het boek en in de musical. Het lijkt erop dat de onzekerheid van Evan in de musical beter te voelen was, waar in het boek toch voornamelijk het egoïsme overheerst.

Verloor Evan onze sympathie gedurende het verhaal? Bij sommigen wel en bij anderen niet. Op deze vraag werd verschillend gereageerd.

Welke woorden gebruiken wij om Dear Evan Hansen te typeren? Leugens, internet, relaties, realistisch, eenzaamheid, vertrouwen, verlangen naar verbinding, waarheid, identiteit, erbij horen, connectie, miskenning, erkenning, overschatting, misverstand, binding, onvermogen, verlangens, zelfontdekking, menselijkheid, opgroeien, onzekerheid, eerlijkheid.

Alhoewel het boek wel over een emotionele gebeurtenis spreekt, werd er op de vraag of het boek de lezers emotioneel had geraakt wisselend gereageerd. Sommigen hadden wel een traantje moeten wegpinken, maar anderen werden niet zo geraakt. Hoe kan dat? Misschien door de afstandelijkheid van het verhaal? Het feit dat het meer als een samenvatting voelde? De personages konden de lezers niet raken? Of komt het doordat alles gebaseerd is op een leugen?

De verwachtingen zijn niet bij iedereen ingelost. Het ik-wil-meer-gevoel ontbrak bij de meesten en ook hadden sommigen al moeite om door te blijven lezen, omdat het verhaal toch net niet genoeg aansprak. Er werd te weinig op de personages ingegaan, waardoor het geheel wat afstandelijk bleef. Er zijn gelukkig ook een aantal lezers die wel aangenaam verrast waren, al liep het boek voor bijna iedereen wel anders dan ze vooraf hadden ingeschat.

Eline R.***: Het verhaal van de musical is vertaald naar boekvorm, maar daar is helemaal niets van te merken.

Astrid van den Burg****: Dear Evan Hansen is een boek dat je meesleurt in het leven van iemand die op een verkeerde manier af komt van zijn eenzaamheid met de nodige gevolgen van dien.

Yvie***: Evan maakt ondoordachte en egoïstische keuzes die niet stroken met mijn moralen. Ergens is nog wel te begrijpen dat hij in zijn 'happy bubble' wil blijven nadat hij ervan heeft geproefd. Hij lijkt echter nauwelijks na te denken over de gevolgen die zijn acties voor anderen hebben.

Merel****: Het verhaal is niet de emotionele rollercoaster die ik van tevoren verwachtte, toch zaten er voldoende emotionele momenten in om je betrokken te voelen bij het verhaal. Evan is in een ongemakkelijke situatie gekomen en maakt het er steeds erger op. Voor sommige lezers wellicht een aanleiding om sympathie voor Evan te verliezen, al moet men wel bewondering hebben voor hoe hij het uiteindelijk allemaal weer oplost.

Whatdoreads****: Ik ben erg verrast door dit boek! Ik vond het een mooi, hartverscheurend en realistisch verhaal, met gevoelige en belangrijke thema’s. Ik zou dit boek zeker aanraden!

Demi Schoonenberg***: Dear Evan Hansen is een vermakelijk boek met interessante thema's en een herkenbaar hoofdpersonage, maar de uitwerking van het verhaal en de personages schieten hier en daar tekort.

Dorien van der Klauw**: Overall een redelijk vermakelijk boek, wat makkelijk wegleest. Maar het mist echt diepgang en gaat te luchtig om met zware thema’s, wat flink tegen de borst kan stoten.

Kiki van Dijk***: Omdat DEH een musical is en bestaat uit nummers en dialogen ertussendoor, moest dat veranderd worden om het in verhaalvorm te vertellen. Dat is erg origineel en goed gedaan. [...] [Maar] om de een of andere reden voelden veel personages ietjes oppervlakkig aan. [...] [Daarnaast] ben ik niet zo een fan van het verhaal. Aangezien dit het verhaal van de musical is, is er niet echt iets veranderd. [...] Uiteindelijk ben ik voornamelijk verder gegaan omdat ik benieuwd was naar Connors hoofdstukken, maar na een tijdje was zijn 'geschiedenis' bekend en verloor ik daar ook interesse in. Gelukkig maar dat het verhaal toen afgelopen was.

Roos***: Omdat het boek is geschreven naar een musical lag dat lat voor mij erg hoog, helaas maakte het boek deze verwachting niet waar.

Naomi Leunis***: De hoge verwachtingen kwamen natuurlijk door het lof voor de musical en daar zit net het probleem, dit is een boek, geen musical.

Lotte van Herreweghe***: Een boek met een veelbelovende plot dat er helaas niet in slaagt om de rare kronkels in Evans hoofd en de beslissingen die daaruit volgen aan de lezer uit te leggen.

Gigi Leestgraag***: Al met al was het plezierig om jouw verhaal te lezen, Evan. Dat kwam mede door het vlotte taalgebruik in een stijl die past bij de jeugd/jong volwassenen en het gebruik van social media.

Evy De Brabander****: Een les geleerd uit dit boek? Dat weet ik niet, maar het zet in ieder geval aan tot nadenken.

Gemiddelde waardering: 3,3

Dank je wel iedereen en tot in een volgende leesclub!