×

Een roman met een duidelijke boodschap?

op 01 februari 2017 door

Een paar maanden terug kwam het nieuwste boek van Kluun uit. Er werd op Hebban meteen een leesclub gestart. Samen met vijftien deelnemers werd het boek volledig onder de loep genomen. Was dit een mooie terugkomst van King Kluun? Lees het in dit verslag.

Bestsellerauteur Kluun is onlangs gescheiden en probeert de draad weer op te pakken. Maar het zit hem niet mee. Met zijn ex strijdt hij om de kinderen en de alimentatie, zijn uitgever zit achter hem aan en zijn boekhouder maant hem zijn inkomsten te verhogen.

Dan krijgt hij een gouden kans. Kluun mag voor de revolutionaire nieuwe tv-show Lonely@TheTop een reportage maken over zijn jeugdvriend DJ Thor. Als The Ten Million Dollar Man woont Thor in Las Vegas, in een wereld van private jets, viprooms, luxe penthouses, designerdrugs, magnumflessen champagne en paaldanseressen.

LEESCLUB

Tijdens de leesclub bespraken de leesclubdeelnemers wat zij van het boek vonden.

Autobiografisch of niet?

Kluun is zelf de hoofdpersoon in het verhaal. Dit kan overkomen alsof het verhaal autobiografisch van aard is. “Hij speelt met het autobiografische genre. Ik vind het wel goed opgebouwd. In het begin kon ik maar moeilijk het onderscheid tussen auteur en verteller maken,” zegt Sigried. Jessica kan zich niet voorstellen dat het op Kluuns echte leven is gebaseerd: “Je gaat er dus heel makkelijk van uit dat het autobiografisch is. En dat is soms tenenkrommend ongemakkelijk en ook wel weer heel herkenbaar als gescheiden persoon. Maar ik denk dat zijn ex, gezien de toonzetting van het verhaal, zeker nooit had geaccepteerd dat hij zo openhartig en gedetailleerd over haar zou schrijven als zij in praktijk dezelfde persoon zou zijn.” Liesje hoorde op de radio: “Hij probeert zijn lezers in verwarring te brengen over wat echt en wat niet echt gebeurd zou zijn.”

Geloofwaardig?

Kluun beschrijft de wereld van DJ’s en de roem die een populaire dj kan hebben. “Het geschetste beeld lijkt mij redelijk waarheidsgetrouw te zijn met de nodige uitvergrotingen die een fictieschrijver zich mag veroorloven. De karaktereigenschappen van een aantal personages zijn (dik) in de verf gezet – randje persiflage - zonder dat het karikaturen worden”, zegt Liesje over de geloofwaardigheid. Sanne zegt: “Ik denk dat er genoeg DJ's/popsterren/voetballers zijn die een redelijk normaal leven leiden, maar ik geloof ook dat een aantal van hen al dat geld en de bijbehorende aandacht niet goed aankan en dan gekke dingen gaan doen.” Yvonne vindt het iets persoonlijks: “Ik denk dat het aardig waarheidsgetrouw zou kunnen zijn, maar dat iedere DJ anders met zijn leven om gaat.” De meeste deelnemers denken dat de wereld geloofwaardig is geschetst, met hier en daar wat overdreven situaties.

Succes, iets moois of vreselijks?

Veel deelnemers viel op dat het succes van iemand twee kanten heeft. “Wat succes met je kan doen en hoe ver je gaat om succes te krijgen en te behouden. Het is voor mij zeker de sleutel doorheen het verhaal. Kluun die zover gaat om Thor zijn biografisch verhaal te schrijven, maar dan Thor wel met de grond gelijk moet maken”, zegt Wendy. Annemiek reageert daarop dat ze vindt dat Kluun te ver is gegaan. Ook Sanne ziet succes als een thema: “Ik vond het opvallen hoe ver mensen gaan voor hun 'five minutes of fame'. Kortstondige roem en succes gaan hier boven jarenlange vriendschappen. Het gaat zelfs zo ver dat Kluun er de omgang met zijn kinderen voor op het spel zet.” Ook Saskia vond de keerzijde van het succes opvallend.

Pas op met roem
De deelnemers zagen zelfs een duidelijke boodschap in DJ. “vergeet dus nooit wat er echt belangrijk is in je leven (dit kan je familie zijn, vrienden, gezondheid, jijzelf als persoon). Blijf trouw aan jezelf”, zegt Elvame. Mailvai legt dit even extra uit: “Thor was de ster van de dance scene, maar is in 1 klap alle aanzien kwijt. Met Kluun gaat het al net zo, zijn carrière zit volledig in het slop, krijgt dan weer een boost door het contact met Thor, maar dit heeft wel zijn weerslag op zijn privéleven met de scheiding en de strijd om de kinderen.”

BEOORDELING

Veel fans zaten met smart te wachten op een nieuw Kluun. Jarenlang duurde het voordat ze eindelijk aan nieuw leesvoer van hem konden beginnen. De meeste deelnemers zijn erg tevreden over het verhaal, het wordt een typische Kluun genoemd. DJ krijgt een gemiddeld cijfer van 3 sterren.

Yvonne beoordeelt het boek met 5 sterren: “Een meester in het zaaien van onrust, is dit waargebeurd?”

Liesje beoordeelt het boek met 4 sterren: "Op de opbouw van DJ valt weinig af te dingen, “het zit goed in elkaar”. De opkomst en de val van Thor leveren een boeiende plot op, niet te voorspelbaar maar toch geloofwaardig. DJ mikt eerder op een ontspannende leesbeurt dan de lezer in opperste ontroering achter te laten. Naast het leesplezier biedt DJ ook meerdere passages waar ik echt onder de indruk was van de schrijfstijl van Kluun."

Tilak beoordeelt het boek met 3 sterren: “Kluun geeft een levendige beschrijving van het leven en de bijzondere omgeving van de super DJ. Hierbij laat hij de lezer in het ongewisse, is het verhaal autobiografisch of toch fictie?”