×

Eindoordeel – Humoristische feelgood in beeldende en prettig lezende schrijfstijl

op 29 oktober 2017 door

OVER DRIE VRIENDEN, EEN HUIS (EN EEN KLUSJESMAN)

In Drie vrienden, een huis (en een klusjesman) heeft Noor ervoor gekozen om voor een periode van twee jaar naar Amsterdam te vertrekken om daar haar droombaan bij het Van Gogh Museum te kunnen uitvoeren. Dat haar vriend Ewald, met wie zij in het Limburgse dorpje Itteren samenwoont, daar niet echt gecharmeerd van is, is een understatement. En ook Noors ouders vinden het helemaal niets. Maar Noor zet door en gaat wonen in een soort veredelde bezemkast in Amsterdam. De bezemkast kan gelukkig al snel worden ingeruild voor een verwaarloosd pandje aan de Herengracht waar ze samen met oud-studiegenoot Joost en haar jongere zusje Kiki, het zwarte schaap van de familie, haar intrek neemt. Noor geniet van haar nieuwe leven tot ze op een groot schandaal in de kunstwereld stuit. Haar vrienden moet ze erbuiten houden, haar geliefde wil niets horen over het werk dat ze belangrijker schijnt te vinden dan een leven met hem, en als ze niet oppast brengt ze zichzelf ook nog in gevaar.

DE LEESCLUB

De leesclub bestond uit zeventien lezers, waarvan twee personen meededen met een eigen exemplaar. Jeffrey, die door zijn echtgenote was aangespoord ook eens een feelgood te lezen, hield zich als enige man in het vrouwengezelschap prima staande.

Astrid Harrewijn werkte mee aan de leesclub, beantwoordde de vragen van de lezers en mengde zich vol enthousiasme in de leesclubdiscussie. Dit werd door de lezers enorm gewaardeerd.

VERWACHTING

Alle deelnemers verwachten een luchtig, humoristisch verhaal met een vleugje spanning dat zich afspeelt in het kunstcircuit waar de drie hoofdpersonen zich ophouden. LoreVanDun is onlangs nog op city trip naar Amsterdam geweest en hoopt nog bekende plekjes tegen te komen. Tessa Droge is de enige lezer die behalve veel humor ook verwacht dat verdriet en nieuwe inzichten een rol zullen spelen. MaryamThomasse is vooral benieuwd of er een open einde is omdat dit boek het eerste uit een reeks is.

COVER

Over de cover lopen de meningen uiteen. LoreVanDun is enthousiast: ‘De cover trekt heel hard aan me om meteen te beginnen!’ Een mening die door Judith wordt gedeeld: ‘Met de rode voorkant daagt het boek je uit om te gaan lezen.’ Ook Leentje gaat hierin mee: ‘De kaft nodigt echt uit tot lezen!’ EliJos is minder enthousiast: ‘Daar ik eigenlijk alleen maar positieve recensies zag langskomen had ik het idee dat, ook al spreekt de kaft mij persoonlijk niet aan, dit boek toch echt de moeite van het lezen waard zou zijn en dat het misschien wel zonde was om het boek op zijn kaft af te rekenen en te laten liggen.’

SCHRIJFSTIJL en INHOUDELIJKE DISCUSSIE

Iedereen geniet van de beeldende en prettige leesbare schrijfstijl van Astrid.

MaryamThomasse: ‘Vooral de beeldende schrijfstijl van Astrid maakt dat ik regelmatig moest (glim)lachen.’ Miranda: ‘Ik kende Astrid Harrewijn nog niet. Maar ik vond het een heerlijke schrijfstijl: duidelijk, vlot leesbaar, met de nodige humor, niet langdradig, geen al te lange hoofdstukken... Ik had gelijk 'beeld' bij het verhaal. Ze had me vanaf de eerste pagina mee! Ik ben fan!’ Ook Elly van der Meer en Joella van den Broek geven aan dat ze zeker meer van Astrid zullen gaan lezen, omdat ze zo genieten van haar schrijfstijl.

Verder wordt de humor in het verhaal erg gewaardeerd.

Jeffrey04: ‘Haar humor bevalt me goed. Het boek heeft een fijne vlotte flow.’ Annelien op haar beurt houdt van de woordgrapjes en van de manier waarop de personages worden weggezet: ‘Ik denk dat iedereen wel een beeld kan maken van Noor, Ewald, Kiki.. waarschijnlijk omdat we allemaal wel iets van de trekjes van de personages in onszelf of in bekenden herkennen (zij het in meerdere of mindere mate). Dit zorgt ervoor dat we ons makkelijk kunnen inleven in het verhaal!’

Door de beeldende schrijfstijl roept het boek om verfilming. De lezers buigen zich enthousiast over de cast en er wordt een grote verscheidenheid aan Nederlandse en Vlaamse auteurs genoemd. MaryamThomasse gaat voor een deel van de cast van Flikken Rotterdam, een voorstel waar Jeffrey in meegaat. Voor Noor passeren onder andere Lies Visschedijk, Carice van Houten, Sylvia Hoeks, Rifka Lodeizen en Noortje Herlaar de revue. Ook voor Kiki, Joost, klusjesman Gijs, Ewald en de ouders van Noor wordt de cast ingevuld. Astrid is met name enthousiast over de naam die voor Gijs wordt genoemd: ‘Achmed Akkabi als Gijs; YESSSSSS.’ Waarna ze vervolgt: ‘Harrewijn Casting zal zorgen dat er rond die tijd een cast geselecteerd is!’ Meteen volgt dan de vraag waar de lezers zich voor een figurantenrol kunnen opgeven.

Er ontstaat een levendige discussie over de houding van Noors ouders. Niemand begrijpt dat die partij kiezen voor haar vriend Ewald en niet hun eigen dochter steunen. Amarins: ‘Ik werd tijdens het lezen zelfs af en toe wat boos van deze ouders. Hoe is het toch mogelijk dat je alleen de kant van je schoonzoon kiest! Ik snap dat je als ouder niet altijd de keuzes van je dochter kan waarderen maar dan helemaal de kant kiezen van je schoonzoon gaat er bij mij niet in.’ Marielle: ‘Van de ouders had ik zeker meer loyaliteit verwacht. Pa zit volgens mij compleet onder de plak van ma en heeft niets in te brengen en ma heeft een ander leven voor haar dochter in haar hoofd en kan het niet verkroppen dat Noor dat duidelijk anders ziet. Ook erg bekrompen en egoïstisch.’

Over het gedrag van vriend Ewald zijn de lezers nog minder te spreken. Elly van der Meer vindt hem een sukkel en een gluiperd. Miranda kreeg de kriebels van hem en had hem ‘al lang uit wandelen gestuurd’. Ook Marielle had allang afscheid genomen van Ewald met zijn ‘kleutergedrag’. Een mening die door EliJos wordt gedeeld: ‘Die kerel...tja.... dat is het type 'alles draait om mij' dus daar kun je dan ook geen andere reactie van verwachten denk ik. Die had wat mij betreft ook al lang kunnen vertrekken :-)’

Astrid legt vervolgens uit waarom zij de ouders en Ewald zo onsympathiek heeft neergezet: ‘Ik wilde met Noor een personage neerzetten die haar passie volgt, maar daarmee weerstand en onbegrip oproept van haar familie en vriendje. Als je dat voor ogen hebt dan ontkom je er bijna niet aan om onsympathieke ouders neer te zetten. Stel dat Noor lieve begripvolle ouders had gehad en een allerliefst vriendje die haar in alles steunt. Ik vermoed dat de sympathie van de lezer bij de ouders en het vriendje zou komen te liggen, maar ik wilde dat jullie sympathie zouden krijgen voor Noor (omdat ik het belangrijk vind om altijd je passie te volgen).’

Op de vraag of Astrid een boodschap heeft willen meegeven wordt veelal in gelijkluidend geantwoord: ‘blijf trouw aan jezelf’, ‘blijf dromen hebben’, ‘volg je gevoel’ en ‘volg je eigen pad en niet het pad dat anderen al voor je hebben uitgestippeld’. Meningen die door Astrid bevestigd worden: ’Ik vind het heel belangrijk dat ieder mens zijn eigen weg bewandelt, eigen keuzes maakt en zijn/haar hart volgt. Ik zou ook bijna willen zeggen dat je dat verplicht bent aan jezelf. En omdat je eigen weg volgen niet altijd even makkelijk is, gooi ik er het liefst wat humor bij. En dat is dan ook meteen mijn boodschap; sla jezelf er dapper doorheen (met een glimlach).’

EINDOORDEEL en WAARDERING

Het boek werd door iedereen positief beoordeeld.

Marielle was de enige die het boek beoordeelde met 3***: ‘Ik vond het een leuk boek; luchtig geschreven, met een lach én een traan. Het boek speelt zich deels in de internationale kunstwereld af; dat geeft het boek net wat extra’s. Erg leuk!’

Veruit de meerderheid, veertien lezers, waardeerden het boek met 4**** waaronder EliJos: ‘Op dit punt zou ik graag intrekken bij Kiki en Joost aan de Herengracht totdat ik me bedenk dat ik gelukkig getrouwd ben met drie kids. Maar ach... in het volgende boek mag ik weer even terug ;-)’ Ook Elly van der Meer gaf 4 sterren: ‘Ik had wel verwachtingen, maar die zijn ruimschoots overtroffen. Ik ben vooral een thrillerlezer, met uitstapjes naar literatuur, Feelgood, YA en waargebeurde verhalen. Dit boek van Astrid heeft een glimlach op mijn gezicht getoverd.’ Annelien vond het boek ook 4 sterren waard: ‘Naar mij mening nogal een verrassing dat er meer diepgang in zat, dan verwacht! Verhaallijnen die elkaar raken, kruisen en elkaar nodig hebben. Ik zag het hele verhaal als een soort film voor me, complimenten voor de schrijfstijl van Astrid!’

Tot slot gaven vier mensen het boek de volle 5*****, onder andere door de enige man in het gezelschap Jeffrey: ‘Ik vond het een onwijs grappig boek, lekker vlot geschreven en heel vasthoudend, kortom ik heb echt genoten.’ en Dayenne: ‘Ik heb erg genoten van deze roman, leuk verhaal, fijne schrijfstijl en echt feelgood!’

De leesclub werd met een gemiddelde score van 4**** afgesloten.

In de onderstaande reacties hebben de lezers een kenmerkende quote uit hun recensie van Drie vrienden, een huis (en een klusjesman) geplaatst en het aantal sterren dat zij het boek gaven.

Reacties op: Eindoordeel – Humoristische feelgood in beeldende en prettig lezende schrijfstijl