×

Een liefdesverhaal met te veel details en geschiedenis

op 17 oktober 2016 door

Een paar weken geleden liet de Feelgood Leesclub zich uit over Een liefde in Rome van Mark Lamprell. Deze auteur neemt ons in zijn boek mee door Rome, waarin verschillende verhaallijnen bij elkaar komen. De lezers verwachtten een fijne kennismaking met de stad Rome. Krijgen ze die ook? Lees snel de samenvatting van deze leesclub en kom achter het antwoord.

EEN LIEFDE IN ROME
De jonge kunstenares Alice reist niet alleen naar Rome voor inspiratie, maar ook voor een laatste avontuur, voordat ze zich settelt met haar verloofde. Bestaat er zoiets als liefde op het eerste gezicht, en zou zij het ooit meemaken? Meg en Alec zijn in Rome voor een romantische vakantie. Die kunnen ze wel gebruiken sinds hun drukke leven met kinderen en carrières het heeft gewonnen van de romantiek. Constance en Lizzie zijn in Rome om de as te verstrooien van Henry, Constances geliefde echtgenoot en Lizzies broer. Constance en Henry hebben elkaar tientallen jaren geleden leren kennen in Rome, maar Lizzie weet niet wat het echte verhaal is achter die ontmoeting – en welke geheimen hun reis aan het licht zal brengen…

Tijdens de leesclub bespraken de leesclubdeelnemers wat zij van het boek vonden.

Rome voelen
Veel van de lezeressen schreven zich in, omdat ze graag een verhaal wilden lezen dat zich in Rome afspeelt. Ze waren nieuwsgierig naar de stad en dat in combinatie met een liefdesverhaal sprak hen erg aan. Ans zegt:” Al lezende heb je het gevoel door een groot gedeelte van Rome te lopen, de beschrijvingen zijn uitgebreid, zelfs de straatnamen worden heel vaak genoemd in het boek.” Voorin in het boek zit een kaartje, dat door een groot deel van de lezeressen niet is gebruikt. Rebeccx: “Voor de opmaak van het boek, leuk, maar verder vond ik het niet echt van waarde!” Shana voegt toe: “Eenmaal ik aan het verhaal begonnen was, heb ik niet meer naar het kaartje gekeken.”

Te veel geschiedenis
In het boek wordt veel verteld over Rome. Ook de geschiedenis komt aan bod. Sellie: “Ik vond de geschiedenis doodsaai, grootste deel van de stukken niet gelezen. Nou vind ik geschiedenis van steden soms wel interessant maar vond het hier niet nuttig.” Joke vindt dat totaal niet: “Voor mij waren de toevoegingen absoluut niet saai. Zelf ben ik slechts een keer met een bus door Rome gereden en dan krijg je dit niet mee. Ik hoop nog eens in Rome te komen en dan zullen door het lezen van dit boek de gebouwen en straten toch anders op mij overkomen.” Juul vond echt dat de geschiedenis in dit verhaal geen toegevoegde waarde had en Linda vindt de delen waarin de geschiedenis besproken wordt te lang.

Filmische schrijfstijl
Mark Lamprell is van huis uit een scenarioschrijver. Hij is onder andere bekend van Babe, Pig in the City. Dit is terug te zien aan de schrijfstijl. Juul: “Het filmische is het enige dat me wel aanspreekt in de schrijfstijl. Ik had soms het gevoel dat ik zelf door Rome wandelde.
” Femke is het daar duidelijk niet mee eens: “Ik vind de schrijfstijl helemaal niks, het boeit mij ook niet welke straten en dergelijke ze allemaal doorheen rijden.” De meeste lezeressen weten echt de schrijfstijl wel te waarderen. Het geeft hen ‘het gevoel door Rome heen te wandelen’.

Opvallend: de tegel
Er is iets in het verhaal dat alle personages met elkaar verbindt. Een tegeltje. Shana: “Het opvallendste element in het verhaal vond ik de reis van de tegel.
Ik vond dat naast het verhaal over de liefde, ook een mooi verhaal en een mooie toevoeging.” Maar dat hoeft niet volgens alle lezeressen een positief punt te zijn. Ans: “Het opvallendste element is volgens mij het tegeltje, maar dit geeft tegelijkertijd aan dat het boek naar mijn mening, weinig inhoud heeft.” Ongeveer 80% van de lezeressen benoemt het tegeltje als een bijzonder element in het verhaal.

Een liefde in Rome is voor de één een heerlijk boek geweest en voor de ander een totale teleurstelling. Het merendeel van de lezeressen vindt het een aardig verhaal. Femke: “Ondanks de moeilijke schrijfstijl (voor mijn doen) vond ik het achteraf toch een erg leuk boek om te lezen.” Een liefde in Rome krijgt een gemiddeld cijfer van 3 sterren.

Rebeccx beoordeelt het boek met 3 sterren: “Een liefde in Rome is een goed boek voor een regenachtige week, lekker op de bank met een kleedje de romantische verhalen van Rome beleven!

Shana beoordeelt het boek met 4 sterren: “Een liefde in Rome" doet je wegsmelten naar de stad van de romantiek. Het is een prachtig verhaal met een goed onderbouwde kennis van de stad. Ik heb genoten van ieder moment dat ik het verhaal las.”

Marjon beoordeelt het boek met 3 sterren: “Wie denkt dat er meer over Rome wordt verteld kom bedrogen uit. Het verhaal had zich in ieder andere oude stad kunnen afspelen.

Reacties op: Een liefdesverhaal met te veel details en geschiedenis